Inspirasi

Kalimah Yang Tersimpan Dalam Perbendaharaan Syurga

Oleh Natirah Azira  •  25 Sep 2019  •  2 min baca

Gambaran syurga yang sering kita baca di dalam kitab suci Al-Quran dan juga hadis selalunya bercerita tentang taman yang indah, berwarna hijau, mempunyai sungai-sungai yang mengalir dan juga bidadari yang cantik dengan mata yang jernih memukau.

Selain itu syurga juga mempunyai perbendaharaannya. Jika diteliti maksudnya dalam Bahasa Melayu, perbendaharaan adalah suatu tempat untuk menyimpan harta kekayaan yang tidak terkira banyaknya. Jika di dunia, kita mungkin akan membayangkan ia tempat yang dipenuhi wang, permata dan emas yang berkilauan. Namun syurga adalah tempat yang tidak dapat dibayang oleh fikiran manusia. Ia adalah kewujudan di luar jangkaan dan logik akal.

Rasulullah SAW juga pernah menyebutkan tentang suatu perkara yang akan disimpan di perbendaharaan syurga ini. Terlebih dahulu, mari kita ikuti kisah di bawah.

Pada suatu hari, Nabi SAW dan rombongan umat Islam pernah berjalan melewati suatu lembah.

Menurut penceritaan Abu Musa Al-Asy’ari, ketika itu beliau berada di belakang Rasulullah SAW yang berada di atas tunggangan. Baginda berkata kepada Abu Musa:

“Wahai Abu Musa, mahukah aku tunjukkan kepada kamu satu kalimah yang termasuk dari perbendaharaan syurga?

Abu Musa menjawab: “Mahu ya Rasulullah”.

Lalu Baginda bersabda: “La Haula wala Quwwata illa billah.”

Maksudnya: “Tidak ada daya dan upaya kecuali dengan pertolongan Allah”

Ada beberapa tafsiran tentang kalimah ini. Salah satunya seperti yang diterangkan oleh Ibnu Mas’ud RA seperti di bawah,

“Tidak ada daya untuk menghindarkan diri dari maksiat selain dengan perlindungan daripada Allah. Tidak ada kekuatan untuk melaksanakan ketaatan selain dengan pertolongan Allah.”

Bacaan zikir ini dipanggil zikir hauqalah. Ia sangat ringkas dan sesuai dibaca pada bila-bila masa. Ia juga menggambarkan penyerahan diri kepada Allah secara menyeluruh dalam apa jua urusan kita. Wallahua’lam.


Kongsikan Artikel Ini

Nabi Muhammad s.a.w berpesan, “sampaikanlah dariku walau satu ayat” dan “setiap kebaikan adalah sedekah.” Apabila anda kongsikan artikel ini, ia juga adalah sebahagian dari dakwah dan sedekah. Insyallah lebih ramai yang akan mendapat manafaat.

Natirah Azira

Natirah Azira

Beliau merupakan graduan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia dalam bidang Al-Quran dan Sunnah. Sekarang sedang menyambung pengajian peringkat Ijazah Sarjana dalam bidang Psikologi di universiti yang sama. Seorang yang suka membaca pelbagai genre bahan bacaan terutama sejarah, sastera, motivasi dan psikologi.

Kempen Dakwah Digital

Boleh Sumbangkan RM50 Untuk Dakwah?

Bantu kami untuk mengerakkan platform dakwah digital ini dengan menerbitkan konten-konten Islamik yang mampu menyentuh jiwa insan lain agar berubah menjadi lebih baik.

Langgan Siri Tazkirah

Dapatkan siri informasi islamik yang ringan dan santai terus kepada emel anda setiap minggu dengan mengisi emel anda di bawah.

Ikuti Kami