Hukum, Ibadah

Berwuduk Dengan Memakai Cincin – Sah Atau Tidak?

Oleh Fieyzah Lee  •  23 Jul 2020  •  2 min baca

Apabila berwuduk, kita perlu meratakan air ke bahagian wuduk yang diwajibkan. Jika bahagian muka ada memakai alat solek, maka perlulah menghilangkannya terlebih dahulu dengan make up remover atau pencuci agar wuduk dapat diratakan.

Dalam hal ini, ulama berpendapat bahawa, jika air tidak diratakan dengan sempurna maka wuduk tersebut adalah tidak sah. Apa yang terjadi jika wuduk itu tidak sah? Kalau berwuduk untuk menunaikan solat, maka solatnya juga adalah tidak sah.

Lihat, dari satu perkara yang tampak kecil tetapi boleh mengundang kepada perkara yang lebih besar kerana ia adalah saling berkait.

Disebabkan itu, sebelum berwuduk kita perlu memastikan agar tiada benda yang terhalang yang boleh menjadikan wuduk itu tidak sah.

Maksud: “Dari ‘Abdullah bin ‘Amr bin Al-‘Ash, Abu Hurairah dan ‘Aisyah RA berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Celakalah tumit yang tidak terbasuh air wuduk dengan api neraka.” (Hadis Riwayat Bukhari, no. 165)

Bagaimana pula jika seseorang itu memakai cincin atau jam? Perlukah mencabutnya atau boleh berwuduk terus dengan alat tersebut.

Biasanya, orang akan mencabut jam sebelum berwuduk, jadi ia tidaklah menjadi masalah. Dari hal cincin pula, ia perlu dilihat kepada beberapa keadaan;

#1 – Cincin Yang Diyakini Masuk Air

Jika cincin tersebut longgar dan diyakini air boleh lalu pada jari-jemari tersebut, maka tidak perlu mencabutnya.

#2 – Cincin Yang Tidak Dilalui Air

Jika cincin tersebut ketat sehingga diyakini airnya tidak akan lalu pada bahagian wuduk itu, maka sebaiknya digerak-gerakkan cincin tersebut untuk memastikan agar air mengenai kulit.

Kesimpulan

Sah wuduk jika dipakai cincin, namun jika ia ketat dan diyakini air sukar untuk terkena pada bahagian jari itu, maka lebih baik digerak-gerakkan atau ditanggalkan ketika berwuduk.

Rujukan:
Rumaysho.com


Kongsikan Artikel Ini

Nabi Muhammad s.a.w berpesan, “sampaikanlah dariku walau satu ayat” dan “setiap kebaikan adalah sedekah.” Apabila anda kongsikan artikel ini, ia juga adalah sebahagian dari dakwah dan sedekah. Insyallah lebih ramai yang akan mendapat manafaat.

Fieyzah Lee

Fieyzah Lee

Merupakan seorang pelajar Universiti Islam Antarabangsa Malaysia dalam bidang Bahasa Melayu untuk Komunikasi Antarabangsa. Seorang yang suka membaca bahan bacaan dalam bidang sejarah dan motivasi

Kempen Dakwah Digital

Boleh Sumbangkan RM50 Untuk Dakwah?

Bantu kami untuk mengerakkan platform dakwah digital ini dengan menerbitkan konten-konten Islamik yang mampu menyentuh jiwa insan lain agar berubah menjadi lebih baik.

Langgan Siri Tazkirah

Dapatkan siri informasi islamik yang ringan dan santai terus kepada emel anda setiap minggu dengan mengisi emel anda di bawah.

Ikuti Kami