Gaya Hidup

Allah Mengirim Dua Malaikat Kepada Orang Yang Sakit

Oleh Natirah Azira  •  8 Oct 2019  •  2 min baca

Nikmat yang paling banyak diguna oleh manusia adalah nikmat kesihatan tubuh badan dan nikmat masa. Setiap hari kita akan menjalani kehidupan dengan menggunakan tubuh badan berserta kudrat yang dipinjamkan oleh Allah SWT.

Sehingga ada masanya badan ditimpa sakit dan memerlukan rehat. Ada pula yang diuji dengan kesakitan yang berat dan memerlukan rawatan yang panjang. Namun Allah tidak menjadikan hal tersebut sia-sia. Dalam sebuah hadis hasan, Rasulullah SAW memberitahu bahawa Allah akan mengirimkan dua malaikat kepada orang yang sakit bagi melihat apa yang diucapkan oleh mereka ketika ada orang menziarahi.

عَنْ عَطَاءِ بْنِ يَسَارٍ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِذَا مَرِضَ الْعَبْدُ بَعَثَ اللَّهُ تَعَالَى إِلَيْهِ مَلَكَيْنِ فَقَالَ انْظُرَا مَاذَا يَقُولُ لِعُوَّادِهِ فَإِنْ هُوَ إِذَا جَاءُوهُ حَمِدَ اللَّهَ وَأَثْنَى عَلَيْهِ رَفَعَا ذَلِكَ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ وَهُوَ أَعْلَمُ فَيَقُولُ لِعَبْدِي عَلَيَّ إِنْ تَوَفَّيْتُهُ أَنْ أُدْخِلَهُ الْجَنَّةَ وَإِنْ أَنَا شَفَيْتُهُ أَنْ أُبْدِلَ لَهُ لَحْمًا خَيْرًا مِنْ لَحْمِهِ وَدَمًا خَيْرًا مِنْ دَمِهِ وَأَنْ أُكَفِّرَ عَنْهُ سَيِّئَاتِهِ

Daripada ‘Atha bin Yasar RA bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Jika seorang hamba sakit, Allah Taala mengirim kepadanya dua Malaikat seraya berfirman; Lihatlah apa yang ia katakan terhadap para penziarahnya, jika ia bertahmid dan memuji Allah, maka malaikat keduanya akan mengangkatnya ke hadapan Allah ‘azza wajalla dan Allah Maha Tahu, lalu Allah berfirman;

Aku berjanji kepada hamba Ku, jika Aku mematikannya, maka Aku akan memasukkan ia ke syurga. Jika Aku menyembuhkannya, nescaya Aku akan mengganti untuknya daging yang lebih baik dari dagingnya, dan darah yang lebih baik dari darahnya. Dan Aku akan ampuni keburukan-keburukan dirinya.” (HR Malik, no.1475 – Status Hadis Hasan)

Daripada hadis di atas, ada beberapa kelebihan yang akan diberikan kepada orang yang sakit yang bersabar di atas ujian yang menimpanya.

Pertama, malaikat akan membawa amalan baiknya kepada Allah.

Kedua, jika dia sembuh, maka Allah akan menjadikan badannya, darahnya dalam keadaan lebih baik dan sihat.

Ketiga, Allah mengampuni dosa dan keburukan yang telah dilakukan.

Keempat, jika dia meninggal dunia kerana sakit tersebut, maka Allah akan memasukkannya ke dalam syurga

Oleh itu, elakkan daripada mengeluh dan merintih ketika diuji kesakitan. Jika kita terlepas juga melakukan hal ini, maka beristighfarlah semula. Allah tahu kita adalah manusia biasa yang akan lemah dan lupa apabila diuji.

Perbanyakkan menyebut zikir yang mustajab seperti ‘La haula wala quwwata illa billah’.

Ia bermaksud ‘Tidak ada daya dan upaya kecuali dengan pertolongan Allah’.

Semoga dengan ujian kesakitan ini akan mendekatkan diri kita kepada Allah SWT.


Kongsikan Artikel Ini

Nabi Muhammad s.a.w berpesan, “sampaikanlah dariku walau satu ayat” dan “setiap kebaikan adalah sedekah.” Apabila anda kongsikan artikel ini, ia juga adalah sebahagian dari dakwah dan sedekah. Insyallah lebih ramai yang akan mendapat manafaat.

Natirah Azira

Natirah Azira

Beliau merupakan graduan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia dalam bidang Al-Quran dan Sunnah. Sekarang sedang menyambung pengajian peringkat Ijazah Sarjana dalam bidang Psikologi di universiti yang sama. Seorang yang suka membaca pelbagai genre bahan bacaan terutama sejarah, sastera, motivasi dan psikologi.

Kempen Dakwah Digital

Boleh Sumbangkan RM50 Untuk Dakwah?

Bantu kami untuk mengerakkan platform dakwah digital ini dengan menerbitkan konten-konten Islamik yang mampu menyentuh jiwa insan lain agar berubah menjadi lebih baik.

Langgan Siri Tazkirah

Dapatkan siri informasi islamik yang ringan dan santai terus kepada emel anda setiap minggu dengan mengisi emel anda di bawah.

Ikuti Kami