Eksklusif, Inspirasi

#78 – Ini Janji Allah Kepada Manusia Yang Bersyukur

Oleh Fizah Lee  •  9 Dec 2020  •  2 min baca

Bersyukur itu bukan hanya ketika anda dilimpahkan nikmat kurnia yang pelbagai, namun bersyukur juga adalah apabila anda sedang ditimpa ujian dan musibah yang berat mahupun sederhana.

Pendek kata, syukur itu perlu dihayati sentiasa. Dengsn syukur, Allah akan menambah kurnia dengan lebih lagi dan melapangkan perjalanan hidup anda dengan lebih mudah.

Walau sekecil-kecil perkara, bersyukurlah kerana ia adalah salah satu latihan untuk mendidik hati kita lebih reda dengan aturan Allah.

Bahkan, Allah menjanjikan pelbagai perkara buat hambaNya yang bersyukur. Antara dalil yang disebut mengenai ganjaran terhadap orang yang bersyukur adalah:

#1 – Nikmat Akan Ditambah Lagi

وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِن شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ ۖ وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ

Mafhum: “Dan (ingatlah) ketika tuhan kamu memberitahu: “Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur, nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras.” (Surah Ibrahim, 14:7)

#2 – Untuk Meraih Kejayaan

فَاذْكُرُوا آلَاءَ اللَّـهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ 

Mafhum: “Maka, kenanglah akan nikmat-nikmat Allah supaya kamu berjaya.” (Surah Al-A’raf, 7:69)

#3 – Allah Memberi Keampunan

ما مِن مُصِيبَةٍ تُصِيبُ المُسْلِمَ إلَّا كَفَّرَ اللَّهُ بها عنْه، حتَّى الشَّوْكَةِ يُشاكُها

Maksud: “Tidaklah musibah itu menimpa seseorang muslim kecuali dengan Allah akan memberikan keampunan di atas dosa-dosanya.” (HR Bukhari, no. 5640)

#4 – Doa Akan Dimakbulkan

وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ ۚ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ

Mafhum: “Dan Tuhan kamu berfirman: “Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong takbur daripada beribadat dan berdoa kepadaKu, akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina.” (Surah Ghafir, 40:60)

Dengan bersyukur, hati kita akan lebih mudah tenang dan boleh membantu kita menjalani kehidupan dengan lebih baik.

Bersyukurlah walau dengan sekecil-kecil perkara supaya apabila kita mendapat perkara yang lebih besar, kita tidak akan mudah jauh dengan Allah.

#Menuju2021
#PE1H


Kongsikan Artikel Ini

Nabi Muhammad s.a.w berpesan, “sampaikanlah dariku walau satu ayat” dan “setiap kebaikan adalah sedekah.” Apabila anda kongsikan artikel ini, ia juga adalah sebahagian dari dakwah dan sedekah. Insyallah lebih ramai yang akan mendapat manafaat.

Fizah Lee

Fizah Lee

Merupakan seorang graduan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia dalam bidang Bahasa Melayu untuk Komunikasi Antarabangsa. Seorang yang suka membaca bahan bacaan dalam bidang sejarah dan motivasi

Kempen Dakwah Digital

Boleh Sumbangkan RM50 Untuk Dakwah?

Bantu kami untuk mengerakkan platform dakwah digital ini dengan menerbitkan konten-konten Islamik yang mampu menyentuh jiwa insan lain agar berubah menjadi lebih baik.

Langgan Siri Tazkirah

Dapatkan siri informasi islamik yang ringan dan santai terus kepada emel anda setiap minggu dengan mengisi emel anda di bawah.

Ikuti Kami