Wanita

Erti Syahid Ke Atas Wanita Yang Meninggal Kerana Melahirkan

Oleh Fizah Lee  •  11 Dec 2020  •  2 min baca

Menjadi seorang wanita yang bergelar ibu bukan suatu tugas yang mudah. Pengorbanan mereka tidak bermula saat mengetahui diri mereka sedang hamil, namun sebelum melangkah ke alam perkahwinan lagi.

Wanita adalah madrasah (sekolah) kepada generasi yang mereka lahirkan. Disebabkan itu, mereka perlu menjaga diri mereka dari peringkat awal bagi mewujudkan sebuah madrasah yang ‘selesa’ terhadap penuntutnya kelak.

Oleh itu, status sebagai seorang ibu amat berat, namun tuhan menjanjikan seribu satu nikmat buat mereka.

Taraf mereka dinaikkan sebagai seorang yang memegang status doa yang boleh dimakbulkan. Disebabkan itu, anak-anak amat memerlukan keberkatan doa dari ibunya.

Namun, perjalanan untuk menjadi ibu juga bukan mudah. Proses melahirkan yang menyakitkan boleh menggadai nyawa seseorang.

Disebabkan itu, wanita yang meninggal dunia kerana bersalin diganjarkan status syahid. Syahid yang dimaksudkan di sini bukanlah seperti syahidnya tokoh Islam yang berperang dan mayat mereka tidak perlu dimandikan kerana darah itu menjadi saksi perjuangan mereka.

Namun, syahidnya seorang ibu adalah disebabkan ganjaran mereka di atas pengorbanan tersebut. Di sini, mereka telah mendapat status syahid akhirat.

Namun, jenazah mereka tetap perlu diuruskan sebagaimana jenazah lain, iaitu dimandikan, dikafankan dan dikebumikan dengan baik.

Ibnu Hajar ada menyebut bahawa syahidnya ialah apabila malaikat telah menyaksikan mereka meninggal dalam keadaan husnul khatimah (kematian yang baik).

Daripada Miqdam bin Ma’dikarib, Rasulullah SAW bersabda:

Maksud: “Bagi orang yang mati syahid ada 6 keistimewaan, iaitu diampuni dosanya darahnya mula keluar, melihat tempatnya di dalam syurga, dilindungi dari azab kubur, terjamin keamanannya dari malapetaka besar, dikahwinan dengan bidadari dan diperkenankan memberi syafaat bagi 70 orang kerabatnya.” (HR Tirmizi, no. 1663)

Rujukan:
Rumaysho.com


Kongsikan Artikel Ini

Nabi Muhammad s.a.w berpesan, “sampaikanlah dariku walau satu ayat” dan “setiap kebaikan adalah sedekah.” Apabila anda kongsikan artikel ini, ia juga adalah sebahagian dari dakwah dan sedekah. Insyallah lebih ramai yang akan mendapat manafaat.

Fizah Lee

Merupakan seorang graduan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia dalam bidang Bahasa Melayu untuk Komunikasi Antarabangsa. Seorang yang suka membaca bahan bacaan dalam bidang sejarah dan motivasi

Kempen Dakwah Digital

Boleh Sumbangkan RM50 Untuk Dakwah?

Bantu kami untuk mengerakkan platform dakwah digital ini dengan menerbitkan konten-konten Islamik yang mampu menyentuh jiwa insan lain agar berubah menjadi lebih baik.

Langgan Siri Tazkirah

Dapatkan siri informasi islamik yang ringan dan santai terus kepada emel anda setiap minggu dengan mengisi emel anda di bawah.

Ikuti Kami