Gaya Hidup, Inspirasi

3 Sebab Kenapa Anda Tidak Boleh Memilih Untuk Berputus Asa

Oleh Fizah Lee  •  5 Oct 2020  •  2 min baca

Putus asa. Pernah tak perkataan ini berlegar dalam kepala anda atau mungkin anda sendiri pernah mengambil keputusan untuk berputus asa?

Mengapa ada segelintir insan yang memilih untuk berputus asa? Jawapannya mudah; kerana sudah penat dengan perkara tersebut atau mungkin merasakan bahawa diri tidak layak untuk berjuang tentang perkara itu.

Tetapi, jawapan yang sebenar ada pada diri insan yang berfikir untuk mengambil keputusan berputus asa.

Akan tetapi, jika langkah yang diambil itu adalah baru sahaja; sebagai contoh anda baru sahaja menerima tugasan itu dalam masa dua minggu dan masa berbaki ada lagi tiga bulan untuk menyiapkannya; pada saya kesusahan dalam setiap langkah yang dialami itu adalah sebagai salah satu proses untuk menyesuaikan diri.

Tiada langkah yang bermula dengan senang. Bayi yang baru lahir tidak boleh terus berjalan. Sama sahaja dengan anda, kesusahan itu adalah sebagai salah satu proses sahaja. Jadi, janganlah memikirkan langkah untuk berputus asa terlebih dahulu.

Jadi, entri kali ini akan menyebut mengenai mengapa anda tidak boleh memilih untuk berputus asa;

#1 – Setiap Langkah Adalah Proses Dan Pengalaman

Kehidupan ini adalah sebagai sebuah medan untuk kita mencipta pengalaman dengan mencuba sesuatu yang baru.

Hari-hari kita tidak dilalui dengan perkara sama sahaja. Sebaliknya, setiap hari akan ada sahaja perkara yang tidak pernah dilalui tetapi anda harus melaluinya.

Sebab dengan pengalaman itulah yang akan membantu proses kematangan anda.

#2 – Lihat Kembali Setiap Langkah Yang Pernah Anda Ambil

Tanya pada diri anda, mana yang lebih berbaloi? Adakah dengan meneruskan perjuangan dan melihat hasilnya atau berhenti daripada apa yang sedang anda lalui?

Jawapan itu, hanya anda yang layak menjawabnya kerana anda yang melalui kehidupan tersebut.

Tetapi, nasihat yang ingin diselitkan di sini adalah lihat kembali setiap kesusahan yang pernah dilalui dan dengan kesusahan itu, anda berjaya sampai sehingga ke tahap ini.

Adakah berbaloi untuk berhenti selepas setiap suka duka yang dilalui?

#3 – Ingat Kembali Matlamat Anda

Mengapa anda mengambil keputusan untuk melakukan sesuatu perkara? Pasti ada matlamat dan misi yang ingin anda capai, bukan?

Jadi, sentiasa ingat akan matlamat yang ingin anda raih dan letakkan ia di tempat yang senang untuk dilihat agar semangat anda sentiasa membara.

Kesimpulan

Setiap keputusan yang ingin kita ambil pasti ada kelebihan dan kelemahannya yang perlu diambil berat.

Hanya anda mengetahui apa yang terbaik untuk diri anda sendiri dan dengan itu, jangan melihat kepada apa yang orang ingin lihat dalam diri anda tetapi lihatlah apa yang anda ingin jadi.


Kongsikan Artikel Ini

Nabi Muhammad s.a.w berpesan, “sampaikanlah dariku walau satu ayat” dan “setiap kebaikan adalah sedekah.” Apabila anda kongsikan artikel ini, ia juga adalah sebahagian dari dakwah dan sedekah. Insyallah lebih ramai yang akan mendapat manafaat.

Fizah Lee

Merupakan seorang graduan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia dalam bidang Bahasa Melayu untuk Komunikasi Antarabangsa. Seorang yang suka membaca bahan bacaan dalam bidang sejarah dan motivasi

Kempen Dakwah Digital

Boleh Sumbangkan RM50 Untuk Dakwah?

Bantu kami untuk mengerakkan platform dakwah digital ini dengan menerbitkan konten-konten Islamik yang mampu menyentuh jiwa insan lain agar berubah menjadi lebih baik.

Langgan Siri Tazkirah

Dapatkan siri informasi islamik yang ringan dan santai terus kepada emel anda setiap minggu dengan mengisi emel anda di bawah.

Ikuti Kami