Inspirasi

Maksud Malaikat Membentangkan Sayap Untuk Orang Yang Menuntut Ilmu

Oleh Natirah Azira  •  2 Sep 2020  •  2 min baca

Jalan menuntut ilmu memang berliku. Ia bukan perjalanan yang sekejap jika ingin benar-benar mendapatkan permata berupa kemahiran dan kearifan dalam bidang yang diceburi. Ada banyak perkara yang perlu dikorbankan sepanjang perjalanan tersebut seperti masa, tenaga, duit dan juga usia.

Lihat sahaja tokoh yang anda kagumi, pasti latar belakang perjalanan pendidikan dan kemahiran mereka berjela panjangnya. Malah orang yang berilmu ini bukan sahaja dikagumi oleh manusia yang melihat malah para malaikat yang sentiasa mendoakannya.

وَإِنَّ الْمَلاَئِكَةَ لَتَضَعُ أَجْنِحَتَهَا رِضًا لِطَالِبِ الْعِلْمِ

“Sesungguhnya malaikat meletakkan sayapnya sebagai tanda redha pada penuntut ilmu.” (HR. Abu Daud, no. 3641; Ibnu Majah, no. 223. Syaikh Al Albani mengatakan bahawa hadis ini sahih)

Menurut para ulama, para malaikat merendahkan diri kepada penuntut ilmu dan menghormati mereka. Ada pula yang berpendapat bahawa maksudnya di sini adalah malaikat mendoakan orang yang menuntut ilmu kerana membentangkan sayap sama seperti membentangkan tangan untuk berdoa.

Manakala kata Ibnul Qayyim, malaikat meletakkan sayapnya sebagai cara merendahkan dirinya pada penuntut ilmu serta satu cara penghormatan dan pemuliaan kerana mereka telah membawa warisan nabi dalam bentuk ilmu agama.

Lihatlah betapa usaha seorang manusia dalam menuntut ilmu yang benar dalam hidup sangat dipandang tinggi oleh sekalian makhluk, lebih-lebih lagi malaikat yang paling taat dan tidak melakukan maksiat kepada Allah.

Jadi, usah merasakan bahawa usaha menuntut ilmu itu sia-sia sekalipun anda mungkin tidak menggunakan ilmu itu sepenuhnya. Mungkin akan tiba satu masa pengalaman serta pengetahuan anda diperlukan untuk orang lain pula. Dan jangan lupa bahawa malaikat sentiasa mendoakan anda yang menuntut ilmu.


Kongsikan Artikel Ini

Nabi Muhammad s.a.w berpesan, “sampaikanlah dariku walau satu ayat” dan “setiap kebaikan adalah sedekah.” Apabila anda kongsikan artikel ini, ia juga adalah sebahagian dari dakwah dan sedekah. Insyallah lebih ramai yang akan mendapat manafaat.

Natirah Azira

Beliau merupakan graduan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia dalam bidang Al-Quran dan Sunnah. Pernah mendalami bidang Psikologi selama dua tahun dan sekarang sedang menyambung pengajian peringkat Ijazah Sarjana dalam bidang Kaunseling di Universiti Sains Malaysia.

Kempen Dakwah Digital

Boleh Sumbangkan RM50 Untuk Dakwah?

Bantu kami untuk mengerakkan platform dakwah digital ini dengan menerbitkan konten-konten Islamik yang mampu menyentuh jiwa insan lain agar berubah menjadi lebih baik.

Langgan Siri Tazkirah

Dapatkan siri informasi islamik yang ringan dan santai terus kepada emel anda setiap minggu dengan mengisi emel anda di bawah.

Ikuti Kami