Keluarga

“Ayah, Tolonglah Berhenti Merokok!”

Oleh Noor Afidah Abu Bakar  •  7 Nov 2019  •  2 min baca

Ketika menunggu suami saya di dalam kereta, saya terdengar suara seorang kanak-kanak perempuan menjerit;

“Don’t smoke Daddy! Stop it!”

Pandangan saya beralih kepada seorang kanak-kanak perempuan berusia dalam lingkungan 8-9 tahun yang berada bersama seorang lelaki dewasa.

Mereka berdiri selang dua kereta dari kereta saya. Lelaki tersebut sedang menghisap rokok.

“Daddy you have to stop smoking.”

Sambung anak itu lagi dengan nada yang sangat tegas;

“I have read somewhere that smoking …..(saya tidak dapat dengar dengan jelas)…….will cause heart attack. You have to stop Daddy. It’s not good for you.”

Ayahnya berkata sesuatu dengan lembut yang tidak dapat saya dengari.
Mendengar kata-kata ayah, anak itu kelihatan sangat kecewa. Dia memukul ayahnya sambil berkata;

“I want you to stop”

Anak itu berlalu pergi jauh daripada ayah menghampiri kereta saya dengan muka masam. Bagi saya si ayah adalah seorang yang baik. Dia mengikut undang-undang dengan merokok di tempat letak kereta di luar restoran.

Namun walaupun dia jauh daripada orang ramai, dia mungkin terlupa bahawa anak yang berada di sampingnya itu juga adalah sebahagian daripada ‘orang ramai’ yang cuba dilindungi oleh undang-undang dilarang merokok tersebut.

Sebagai ibu bapa, adakalanya anak-anak ‘dihantar’ sebagai pemberi peringatan kepada kita. Ia sering berlaku kepada saya juga.

Apabila kita memberi pendidikan yang baik kepada anak-anak dan terapkan nilai yang baik dalam diri anak, akan ada masanya anak akan ‘mendidik’ kita dengan pendidikan yang mereka terima itu.

Kita tidak sempurna. Kita tidak betul sentiasa. Kita perlu berlapang dada menerima peringatan daripada anak yang telah kita didik dengan baik. Bukankah itu matlamat kita?

Teruskan menasihati ayahmu, wahai anak-anak yang pintar. Insya Allah satu hari nanti akan terbuka hatinya.


Kongsikan Artikel Ini

Nabi Muhammad s.a.w berpesan, “sampaikanlah dariku walau satu ayat” dan “setiap kebaikan adalah sedekah.” Apabila anda kongsikan artikel ini, ia juga adalah sebahagian dari dakwah dan sedekah. Insyallah lebih ramai yang akan mendapat manafaat.

Noor Afidah Abu Bakar

Beliau merupakan 'Certified Positive Parenting Educator (Parent Practice UK)'. Beliau boleh dihubungi melalui FB Parent Connect. Lulusan MA Early Childhood Education di University of Sheffield.

Kempen Dakwah Digital

Boleh Sumbangkan RM50 Untuk Dakwah?

Bantu kami untuk mengerakkan platform dakwah digital ini dengan menerbitkan konten-konten Islamik yang mampu menyentuh jiwa insan lain agar berubah menjadi lebih baik.

Langgan Siri Tazkirah

Dapatkan siri informasi islamik yang ringan dan santai terus kepada emel anda setiap minggu dengan mengisi emel anda di bawah.

Ikuti Kami