Remaja

Tunang Atau Sekadar Teman Wanita?

Oleh Rusydi  •  25 May 2015  •  2 min baca

Aku gelak saja, bila kau cerita, kau dah declare dengan si dia. Dia cakap dia cinta kau. Kau pula cakap nak nikahinya. Kau kata, dah bertunanglah itu ikut agama. Aku perhati saja, sandiwara atas nama agama.

Tunang

Apakah definasi tunang yang sah disisi Islam? [Pardot]

Itu cuma nafsu kau semata. Bila dalam agama, wali adalah keutamaan. Wali yang terakhir dimaklumi, itu yang kau kata atas landas agama. Nabi s.a.w. minta Saidatina Aisyah r.a penuh adab dari walinya Saidina Abu Bakar r.a.

Kau pula minta dari siapa?

Hubungan tak halal yang mahu di’islam’isasikan saja. Sama seperti tangan terkena tahi, kau cuma lap nampak bersih. Bau tetap di situ. Label tunang cuma kau yang letak, sedang title teman wanita tidak hilang.

Tunangan palsu. Yang boleh dirampas bila-bila masa sahaja oleh sesiapa tanpa ada larangan agama. Sedang tunangan yang sebenar levelnya istimewa, Nabi s.a.w sendiri larang jangan usiknya. Tunang ciptaan kau, langsung tidak terbela.

Aku sebenarnya tak kisah kau nak tipu diri kau atau dirinya. Hiduplah dalam penipuan selama mana kau nak. Buat saja apa yang kau suka. Aku cuma nak ingatkan. Rasa kau lupa. Tunang sebenarmu tidak lain adalah kematian.

Aku kasihankan dia. Tergamak kau murahkan harga dirinya.


Kongsikan Artikel Ini

Nabi Muhammad s.a.w berpesan, “sampaikanlah dariku walau satu ayat” dan “setiap kebaikan adalah sedekah.” Apabila anda kongsikan artikel ini, ia juga adalah sebahagian dari dakwah dan sedekah. Insyallah lebih ramai yang akan mendapat manafaat.

Rusydi

Rusydi

Muhammad Rusydi adalah seorang penulis yang banyak berkongsikan tentang kehidupan. Penulisan banyak menyentuh hati dan memberi kesedaran.

Kempen Dakwah Digital

Boleh Sumbangkan RM50 Untuk Dakwah?

Bantu kami untuk mengerakkan platform dakwah digital ini dengan menerbitkan konten-konten Islamik yang mampu menyentuh jiwa insan lain agar berubah menjadi lebih baik.

Langgan Siri Tazkirah

Dapatkan siri informasi islamik yang ringan dan santai terus kepada emel anda setiap minggu dengan mengisi emel anda di bawah.

Ikuti Kami