Inspirasi

Sukarelawan Malaysia Membuka Dapur Untuk Pelarian di Perancis

Oleh Tim Tazkirah  •  12 Oct 2016

Kadang-kadang , kita tidak mampu untuk menyelesaikan masalah yang lainnya , tetapi kita mampu fikirkan cara yang terbaik untuk meringankan masalah yang dihadapi .

Sepasang suami isteri hari ini , Tuan Jamalulail Ismail dan isterinya , Puan Sofinee Harun iaitu sukarelawan dari Malaysia membuka dapur untuk pelarian di Perancis dengan memberi makan seramai 1,500 orang setiap hari .

Allah SWT berfirman ;

“Dan hendaklah kamu bertolong-tolongan untuk membuat kebajikan dan bertaqwa, dan janganlah kamu bertolong-tolongan pada melakukan dosa (maksiat) dan pencerobohan. Dan bertaqwalah kepada Allah, kerana sesungguhnya Allah Maha Berat azab seksaNya (bagi sesiapa yang melanggar perintahNya”

(Surah Al-Maidah : 2)

Semoga Allah merahmati kedua pasangan ini , sukarelawan bersamanya dan kita semua .


Kongsikan Video Ini

Nabi Muhammad s.a.w berpesan, “sampaikanlah dariku walau satu ayat” dan “setiap kebaikan adalah sedekah.” Apabila anda kongsikan video ini, ia juga adalah sebahagian dari dakwah dan sedekah. Insyallah lebih ramai yang akan mendapat manafaat.

Tim Tazkirah

Tim Tazkirah

tzkrh.com merupakan wadah untuk komuniti Islam saling berkongsi ilmu pengetahuan, pandangan dan pengalaman mereka sebagai satu peringatan untuk menjadi muslim yang lebih baik.

Kempen Dakwah Digital

Boleh Sumbangkan RM50 Untuk Dakwah?

Bantu kami untuk mengerakkan platform dakwah digital ini dengan menerbitkan konten-konten Islamik yang mampu menyentuh jiwa insan lain agar berubah menjadi lebih baik.

Langgan Siri Tazkirah

Dapatkan siri informasi islamik yang ringan dan santai terus kepada emel anda setiap minggu dengan mengisi emel anda di bawah.

Ikuti Kami