Gaya Hidup, Ibadah

Sebelum Tidur, Pastikan Anda Lakukan 4 Perkara Ini

Oleh Natirah Azira  •  29 Jul 2019

(Video di atas telah dibawakan oleh OneIslam Production)

Segolongan ulama pernah berpesan bahawa sebelum seseorang itu melelapkan mata, jika dia ingin memperbaiki hubungannya dengan Allah, maka dia perlu melakukan empat perkara.

1. Memastikan Bahawa Anda Telah Menyelesaikan Masalah Dengan Sesiapa

Jika anda ada berselisih faham dengan rakan, ahli keluarga atau sesiapa sahaja, maka sebaiknya anda menyelesaikan dahulu masalah dengan mereka. Leraikan permusuhan dengan ucapan maaf dan ambil inisiatif untuk berlapang dada.

2. Memastikan Anda Telah Selesai Menunaikan Tanggungjawab Kepada Allah

Tanggungjawab yang dimaksudkan di sini seperti bersuci, membersihkan diri, solat Isyak dan sebarang ibadah yang ingin dilakukan sebelum anda tidur.

3. Mengambil Masa Untuk Bertenang Dan Menghisab Diri

Ambil lah sebentar masa untuk bertenang, berzikir dan bercakap-cakap dengan Allah. Pohon ampun atas segala dosa serta penjagaan daripada Allah sepanjang anda tidur.

4. Membuat Persiapan Untuk Mati

Memastikan anda telah membuat persiapan untuk mati -sekurang-kurangnya anda ada meninggalkan pesanan dan wasiat untuk teman atau keluarga.

Kata orang tua-tua, tidur adalah ‘saudara kematian’ kerana saat itu kita sudah tidak sedar apa yang berlaku di sekeliling kita walaupun masih bernyawa. Peliharalah adab-adab untuk tidur seperti bersuci dan membaca doa-doa yang disarankan agar tidur kita sentiasa dalam perlindungan serta jagaan Allah dan para malaikat.

“Allah (Yang Menguasai Segala-galanya), Ia mengambil dan memisahkan satu-satu jiwa dari badannya, jiwa orang yang sampai ajalnya semasa matinya, dan jiwa orang yang tidak mati: dalam masa tidurnya; kemudian Ia menahan jiwa orang yang Ia tetapkan matinya dan melepaskan balik jiwa yang lain (ke badannya) sehingga sampai ajalnya yang ditentukan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi tanda-tanda yang membuktikan kekuasaan Allah bagi kaum yang berfikir (untuk memahaminya)” (Surah al-Zumar 39:42)


Kongsikan Video Ini

Nabi Muhammad s.a.w berpesan, “sampaikanlah dariku walau satu ayat” dan “setiap kebaikan adalah sedekah.” Apabila anda kongsikan video ini, ia juga adalah sebahagian dari dakwah dan sedekah. Insyallah lebih ramai yang akan mendapat manafaat.

Natirah Azira

Natirah Azira

Beliau merupakan graduan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia dalam bidang Al-Quran dan Sunnah. Sekarang sedang menyambung pengajian peringkat Ijazah Sarjana dalam bidang Psikologi di universiti yang sama. Seorang yang suka membaca pelbagai genre bahan bacaan terutama sejarah, sastera, motivasi dan psikologi.

Kempen Dakwah Digital

Boleh Sumbangkan RM50 Untuk Dakwah?

Bantu kami untuk mengerakkan platform dakwah digital ini dengan menerbitkan konten-konten Islamik yang mampu menyentuh jiwa insan lain agar berubah menjadi lebih baik.

Langgan Siri Tazkirah

Dapatkan siri informasi islamik yang ringan dan santai terus kepada emel anda setiap minggu dengan mengisi emel anda di bawah.

Ikuti Kami