Ibadah

Rahsia Kehidupan Di Alam Barzakh

Oleh Natirah Azira  •  11 Jan 2019

Hadis daripada Uthman bin Affan bahawa Rasulullah SAW bersabda:

إنَّ القبرَ أوَّلُ منازِلِ الآخرَةِ فإن نجا منهُ فما بعدَه أيسَرُ منهُ وإِن لَم يَنجُ مِنهُ فما بعدَه أشدُّ منهُ

“Sesungguhnya kubur ialah tempat perhentian yang pertama alam akhirat, jika seorang terselamat dari huru hara azabnya, maka huru hara di tempat yang lain lebih ringan lagi kepadanya; dan jika ia tidak terselamat dari yang tersebut, maka huru haralah di tempat-tempat yang lain dengan lebih berat lagi” (Riwayat Al-Tirmidzi)

Kita selalu merancang apa yang ingin dilakukan ketika hidup- di mana kita 5 tahun lagi, 10 tahun lagi, pada usia berapa ingin membeli rumah, bila mahu beli kereta dan bermacam perancangan lagi. Maka, rancanglah juga untuk kehidupan kita di alam kubur, seterusnya akhirat melalui anjuran-anjuran amalan yang banyak diceritakan melalui hadis dan juga ayat Al-Quran.

Baca juga:
Surah Al-Mulk: Penghalang Dari Seksa Kubur


Kongsikan Video Ini

Nabi Muhammad s.a.w berpesan, “sampaikanlah dariku walau satu ayat” dan “setiap kebaikan adalah sedekah.” Apabila anda kongsikan video ini, ia juga adalah sebahagian dari dakwah dan sedekah. Insyallah lebih ramai yang akan mendapat manafaat.

Natirah Azira

Natirah Azira

Beliau merupakan graduan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia dalam bidang Al-Quran dan Sunnah. Sekarang sedang menyambung pengajian peringkat Ijazah Sarjana dalam bidang Psikologi di universiti yang sama. Seorang yang suka membaca pelbagai genre bahan bacaan terutama sejarah, sastera, motivasi dan psikologi.

Kempen Dakwah Digital

Boleh Sumbangkan RM50 Untuk Dakwah?

Bantu kami untuk mengerakkan platform dakwah digital ini dengan menerbitkan konten-konten Islamik yang mampu menyentuh jiwa insan lain agar berubah menjadi lebih baik.

Langgan Siri Tazkirah

Dapatkan siri informasi islamik yang ringan dan santai terus kepada emel anda setiap minggu dengan mengisi emel anda di bawah.

Ikuti Kami