Ibadah

Perlukah Orang Yang Melaungkan Azan Dan Iqamah Adalah Orang Yang Sama

Oleh Fizah Lee  •  6 Aug 2020  •  2 min baca

Selalunya kita melihat orang yang melaungkan azan akan turut melaungkan iqamat sebelum menunaikan solat. Sangat jarang untuk melihat ada jemaah lain yang mengumandangkan iqamat terutamanya jika jemaah itu tidak ramai.

Ada sebuah hadis yang telah diriwayatkan daripada Ziyad ibn al-Harith al-Suda’i RA yang telah diminta oleh Rasulullah SAW untuk azan. Kemudian, apabila saf dibentuk untuk solat, Bilal bin Rabah RA ingin mengumandangkan iqamah, lalu Baginda SAW bersabda:

Maksud: “Sesiapa yang mengumandangkan azan, maka dialah yang mengumandangkan iqamah.”

Hadis ini telah diriwayatkan oleh Sunan Abu Dawud dan Ibn Majah. Namun, ia telah dinilai daif, iaitu lemah oleh beberapa ulama seperti Imam Abu Hatim al-Razi dan Ibn Hibban.

Tetapi, menurut Imam Ibn Hajar Al-Asqalani, hadis ini adalah hasan dan diterima. Syeikh Abu Toyyib juga menyebut, walaupun ia dilihat sebagai hadis yang lemah, tetapi ada hadis lain yang menyokongnya.

Jadi, apakah hukumnya untuk seorang muazzin turut mengumandangkan iqamat dan bolehkah orang yang melaungkan azan dan iqamat itu adalah orang yang berbeza?

Melalui hadis di atas, Imam Syafi’e memberi pandangan bahawa sunat hukumnya orang yang melaungkan azan turut melaungkan iqamat tanpa perlu menukar orang.

Walau bagaimanapun, tidak menjadi kesalahan untuk menukar orang sama ada dengan sebab kekangan yang ada atau ingin melatih anak-anak anda melaungkan azan dan iqamah, ia adalah tidak mengapa.

Wallahu a’alam.

Rujukan:
Mufti Wilayah


Kongsikan Artikel Ini

Nabi Muhammad s.a.w berpesan, “sampaikanlah dariku walau satu ayat” dan “setiap kebaikan adalah sedekah.” Apabila anda kongsikan artikel ini, ia juga adalah sebahagian dari dakwah dan sedekah. Insyallah lebih ramai yang akan mendapat manafaat.

Fizah Lee

Fizah Lee

Merupakan seorang graduan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia dalam bidang Bahasa Melayu untuk Komunikasi Antarabangsa. Seorang yang suka membaca bahan bacaan dalam bidang sejarah dan motivasi

Kempen Dakwah Digital

Boleh Sumbangkan RM50 Untuk Dakwah?

Bantu kami untuk mengerakkan platform dakwah digital ini dengan menerbitkan konten-konten Islamik yang mampu menyentuh jiwa insan lain agar berubah menjadi lebih baik.

Langgan Siri Tazkirah

Dapatkan siri informasi islamik yang ringan dan santai terus kepada emel anda setiap minggu dengan mengisi emel anda di bawah.

Ikuti Kami