Inspirasi

Penutup 2020 – Ke Mana Usia Anda Dihabiskan

Oleh Fizah Lee  •  31 Dec 2020  •  2 min baca

Tinggal beberapa detik lagi untuk kita melangkah ke alam baru. Adakah anda sudah bersedia dengan azam dan matlamat baru?

Dan bagaimana dengan azam untuk tahun 2020 ini? Berapa peratus yang telah terlaksana dan berapa peratus lagi yang belum terlaksana menjadikan ia mungkin akan dibawa ke tahun baru.

Walaupun ada yang sudah dicapai atau yang belum juga terlaksana, semangat dan motivasi itu perlu dikekalkan agar dapat melangkah ke tahun baru dengan matlamat yang diingini. Yang paling penting ialah anda sendiri perlu menilai sejauh mana sesuatu perkara itu perlu diperbaiki dan ditambah baik untuk dibawa ke tahun baru.

Selain daripada penilaian terhadap matlamat, ada perkara yang lebih penting juga dan tidak boleh dipandang sebelah mata, iaitu penilaian terhadap umur anda.

Sejauh mana anda menggunakan umur pada tahun ini dengan baik. Sejauh mana juga umur anda tahun ini telah memberi bakti kepada diri anda.

Sebahagian ulama salaf memberi nasihat – “Wahai saudaraku, kami menduga engkau adalah seorang mukim (yang tidak bepergian jauh). Namun, sebenarnya engkau adalah seorang yang melakukan perjalanan (safar). Engkau akan dihalau dengan cepatnya. Kematian pun akan ada di hadapanmu. Sedangkan dunia akan berada di belakangmu. Umur yang telah berlalu darimu tidak akan kembali padamu, sampai engkau akan bertemu kembali dengan hari yang dinampakkan kesalahan-kesalahan.”

Hari yang telah berlalu tidak akan datang kembali. Kita tidak boleh memandang ke masa lalu kerana ia adalah pengalaman yang akan membawa kita ke masa hadapan.

Untuk penghujung 2020 ini, sudah berapa angka usia yang telah dilalui? Adakah ia digunakan untuk perkara yang bermanfaat? Atau adakah ia digunakan ke arah yang sia-sia?

Jika usia anda masih muda, amat rugi jika ia digunakan ke arah yang sia-sia. Tenaga orang muda ini banyak dan kuat. Dengan tenaga tersebut, mereka boleh salurkan ia ke arah yang memberi manfaat kepada semua.

Namun, jika usia anda sudah menginjak ke usia emas, amat rugi juga jika ia tidak digunakan ke arah mendekati Allah.

Tidak ramai orang diberi peluang untuk mempunyai usia yang panjang. Ada yang dijemput Ilahi tika masih sibuk meneroka dunia.

Ajal dan maut datang tidak mengenal usia. Disebabkan itu, untuk setiap umur yang anda lalui, jalani ia dengan sepenuh hati agar perasaan rugi tidak menapak ke dalam diri.

Ayuh, untuk 2021, masukkan azam untuk menggunakan umur anda dengan baik yang boleh memberi manfaat buat diri sendiri dan juga sekeliling agar ia boleh menjadi salah satu perkara yang menarik reda Allah.


Kongsikan Artikel Ini

Nabi Muhammad s.a.w berpesan, “sampaikanlah dariku walau satu ayat” dan “setiap kebaikan adalah sedekah.” Apabila anda kongsikan artikel ini, ia juga adalah sebahagian dari dakwah dan sedekah. Insyallah lebih ramai yang akan mendapat manafaat.

Fizah Lee

Fizah Lee

Merupakan seorang graduan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia dalam bidang Bahasa Melayu untuk Komunikasi Antarabangsa. Seorang yang suka membaca bahan bacaan dalam bidang sejarah dan motivasi

Kempen Dakwah Digital

Boleh Sumbangkan RM50 Untuk Dakwah?

Bantu kami untuk mengerakkan platform dakwah digital ini dengan menerbitkan konten-konten Islamik yang mampu menyentuh jiwa insan lain agar berubah menjadi lebih baik.

Langgan Siri Tazkirah

Dapatkan siri informasi islamik yang ringan dan santai terus kepada emel anda setiap minggu dengan mengisi emel anda di bawah.

Ikuti Kami