Ibadah

Pendapat Ulama Tentang Usia Bidadari Syurga

Oleh Fizah Lee  •  30 Sep 2020  •  2 min baca

Sebelum ini Tzkrh pernah berkongsi mengenai sifat bidadari syurga menurut Al-Quran yang telah digambarkan. Kita mengetahui bahawa ia adalah makhluk yang diciptakan Allah sebagai ganjaran buat hambaNya yang beramal soleh.

Namun, ganjaran ini hanya boleh diperoleh apabila seseorang itu memasuki syurga. Jadi, ia boleh dikategorikan sebagai salah satu motivasi untuk seseorang itu berbuat kebaikan.

Bidadari syurga juga merupakan ciptaan Allah yang sangat cantik dan mereka ini menghuni syurga dalam keadaan yang sentiasa muda dan tidak tua.

Begitu juga dengan para penghuni syurga, usia mereka adalah muda dan tidak pernah tua, bahkan diriwayatkan bahawa usia mereka dianggarkan antara 30 hingga 33 tahun.

Hal ini ada disebutkan dalam beberapa riwayat seperti daripada Muaz bin Jabal.

Maksud: “Penduduk syurga akan masuk syurga dalam keadaan jurdan (tidak berbulu di badannya), murdan (tidak berjanggut), bercelak dan usia 30 atau 33 tahun.” (Hadis Riwayat Tirmizi, no. 2545)

Namun, berapa pula usia bidadari syurga ini? Adakah lebih tua atau lebih muda daripada penghuninya?

Menurut pendapat beberapa ulama seperti Imam Al-Baghawi, usia penghuni syurga dan bidadari adalah sebaya. Ia juga dipersetujui oleh Ibnu Kathir.

Mereka juga berhujah dengan dalil yang telah disebut melalui kalam Allah, iaitu;

وَعِندَهُمْ قَاصِرَاتُ الطَّرْفِ أَتْرَابٌ

Mafhum: “Dan di sisi mereka pula bidadari-bidadari yang pandangannya tertumpu (kepada mereka semata-mata), lagi yang sebaya umurnya.” (Surah Sad, 38:52)

Dan di dalam surah Al-Waqiah juga ada menyebut;

Mafhum: “Sesungguhnya Kami telah menciptakan isteri-isteri mereka dengan ciptaan istimewa. Serta Kami jadikan mereka sentiasa dara (yang tidak pernah disentuh). Yang tetap mencintai jodohnya serta yang sebaya dengan umurnya.” (Surah Waqiah, 56:35)

Di sini dapat disimpulkan bahawa umur biadari adalah sebaya dengan para penghuni syurga.

Dan umur penghuni syurga pula dibahaskan adalah antara 30 hingga 33 tahun berdasarkan beberapa periwayatan hadis.

Umur mereka tidak akan bertambah atau berkurang dan sehingga bila mereka akan memiliki umur tersebut, tiada dalil sahih yang menyebutkannya.

Wallahu a’alam

Baca Juga:
Usia Penghuni Syurga

Rujukan:
Mufti Wilayah Persekutuan


Kongsikan Artikel Ini

Nabi Muhammad s.a.w berpesan, “sampaikanlah dariku walau satu ayat” dan “setiap kebaikan adalah sedekah.” Apabila anda kongsikan artikel ini, ia juga adalah sebahagian dari dakwah dan sedekah. Insyallah lebih ramai yang akan mendapat manafaat.

Fizah Lee

Fizah Lee

Merupakan seorang graduan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia dalam bidang Bahasa Melayu untuk Komunikasi Antarabangsa. Seorang yang suka membaca bahan bacaan dalam bidang sejarah dan motivasi

Kempen Dakwah Digital

Boleh Sumbangkan RM50 Untuk Dakwah?

Bantu kami untuk mengerakkan platform dakwah digital ini dengan menerbitkan konten-konten Islamik yang mampu menyentuh jiwa insan lain agar berubah menjadi lebih baik.

Langgan Siri Tazkirah

Dapatkan siri informasi islamik yang ringan dan santai terus kepada emel anda setiap minggu dengan mengisi emel anda di bawah.

Ikuti Kami