Ibadah

Musafir Setelah Masuk Waktu Solat – Adakah Boleh Jamak Qasar

Oleh Natirah Azira  •  6 Aug 2020  •  2 min baca

Solat secara jamak dan qasar adalah rukhsah atau keringanan yang diberikan kepada umat Islam untuk menunaikan solat ketika musafir. Ia memudahkan, menjimatkan masa dan tidak perlu berhenti kerap untuk menunaikan solat di pertengahan jalan.

Namun masih banyak persoalan-persoalan yang boleh menambah kefahaman kita terhadap isu solat jamak dan qasar. Contohnya, adakah kita dibolehkan untuk menunaikan solat secara jamak dan qasar walaupun memulakan perjalanan setelah masuk waktu solat.

Contoh situasinya begini. Waktu solat Zohor telah masuk pada jam 1.35 tengah hari, lalu A terus memulakan perjalanan tanpa terlebih dahulu menunaikan solat. Di pertengahan jalan, barulah dia menunaikan solat secara jamak qasar tidak kira taqdim atau ta’khir.

Syeikh Hasan Al-Kaf menyebutkan bahawa seseorang itu boleh untuk tidak melaksanakannya solat yang telah masuk waktu itu secara tunai, tetapi melakukan secara jamak dan qasar setelah dia keluar bermusafir.

“Apabila seseorang itu mendapati waktu solat pertama telah masuk tetapi dia tidak menunaikannya, kemudian dia bermusafir pada waktu pertama itu, maka dibenarkan baginya untuk jamak ta’khir dengan syarat dia berniat jamak selepas dia keluar berpisah daripada umran (bandar/kampung/kawasan permukiman), dan tidak wajib ke atasnya untuk menunaikan solat pertama pada waktunya.”

Namun ada juga ulama yang tidak membenarkan perkara tersebut contohnya Abu al-Abbas ibn Suraij serta Al-Muzani. Mereka berhujah bahawa, bagi seorang wanita yang telah maklum bahawa telah masuk waktu solat semasa hadar (tidak bermusafir), dan dia boleh menunaikannya, tetapi tiba-tiba dia didatangi haid, solat itu hendaklah digantikan.

Dalam erti kata lain, ia difahami sebagai saranan menyegerakan solat dan tidak boleh dilambat-lambatkan.

Walau bagaimanapun, pendapat yang muktamad daripada Mazhab Syafie membolehkan seseorang mengguna pakai rukhsah solat jamak dan qasar. Tetapi dia perlu memastikan bahawa syarat asas jamak dan qasar dipenuhi iaitu dia telah keluar daripada kawasan tempat tinggalnya serta tempoh perjalanan yang ingin ditempuh adalah 2 marhalah.

Justeru, dia boleh sahaja memilih untuk tidak menunaikan solat tersebut secara tunai sebelum mula bermusafir lalu melakukan solat jamak qasar secara takdim atau ta’khir semasa dalam perjalanan. Namun begitu, mengambil langkah keluar daripada khilaf adalah lebih baik lebih-lebih lagi jika tiada keperluan. Wallahua’lam.

Rujukan:
Mufti Wilayah Persekutuan


Kongsikan Artikel Ini

Nabi Muhammad s.a.w berpesan, “sampaikanlah dariku walau satu ayat” dan “setiap kebaikan adalah sedekah.” Apabila anda kongsikan artikel ini, ia juga adalah sebahagian dari dakwah dan sedekah. Insyallah lebih ramai yang akan mendapat manafaat.

Natirah Azira

Beliau merupakan graduan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia dalam bidang Al-Quran dan Sunnah. Pernah mendalami bidang Psikologi selama dua tahun dan sekarang sedang menyambung pengajian peringkat Ijazah Sarjana dalam bidang Kaunseling di Universiti Sains Malaysia.

Kempen Dakwah Digital

Boleh Sumbangkan RM50 Untuk Dakwah?

Bantu kami untuk mengerakkan platform dakwah digital ini dengan menerbitkan konten-konten Islamik yang mampu menyentuh jiwa insan lain agar berubah menjadi lebih baik.

Langgan Siri Tazkirah

Dapatkan siri informasi islamik yang ringan dan santai terus kepada emel anda setiap minggu dengan mengisi emel anda di bawah.

Ikuti Kami