Ibadah

Keistimewaan Waktu Berdoa, 15 Minit Sebelum Subuh

Oleh Natirah Azira  •  26 Feb 2019

(Perkongsian dalam video diatas telah disampaikan oleh Syeikh Dr Ramadan al Buti, dibawakan oleh MutarjimClips)

Imam Ghazali dalam Kitab Ihya Ulumuddin ada berkata,

أن يترصد لدعائه الأوقات الشريفة كيوم عرفة منالسنة ورمضان من الأشهر ويوم الجمعة من الأسبوع ووقت السحر من ساعات الليل

Hendaklah mengamati atau memilih waktu-waktu yang baik untuk berdoa. Di antara waktu yang baik berdoa adalah hari Arafah, puasa Ramadhan, hari Jumaat, dan waktu menjelang Subuh.

Pendapat yang paling tepat bagi menerangkan tentang “سحر” atau waktu menjelang Subuh ini ialah kira-kira 15 minit sebelum masuk waktu Subuh.

Terlebih dahulu bangun lah setengah jam atau sejam lebih awal, untuk mengerjakan Solat taubat, solat tahajud, solat hajat dan juga mengaji. Kira-kira 15 minit sebelum masuk waktu Subuh, berhenti dan mulalah berdoa meminta kepada Allah dengan khusyuk.

Tidak ada waktu yang paling tenang bagi seorang hamba yang mencintai Allah untuk mendekatkan diri kepadaNya melainkan pada waktu qiamullail.


Kongsikan Video Ini

Nabi Muhammad s.a.w berpesan, “sampaikanlah dariku walau satu ayat” dan “setiap kebaikan adalah sedekah.” Apabila anda kongsikan video ini, ia juga adalah sebahagian dari dakwah dan sedekah. Insyallah lebih ramai yang akan mendapat manafaat.

Natirah Azira

Natirah Azira

Beliau merupakan graduan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia dalam bidang Al-Quran dan Sunnah. Sekarang sedang menyambung pengajian peringkat Ijazah Sarjana dalam bidang Psikologi di universiti yang sama. Seorang yang suka membaca pelbagai genre bahan bacaan terutama sejarah, sastera, motivasi dan psikologi.

Kempen Dakwah Digital

Boleh Sumbangkan RM50 Untuk Dakwah?

Bantu kami untuk mengerakkan platform dakwah digital ini dengan menerbitkan konten-konten Islamik yang mampu menyentuh jiwa insan lain agar berubah menjadi lebih baik.

Langgan Siri Tazkirah

Dapatkan siri informasi islamik yang ringan dan santai terus kepada emel anda setiap minggu dengan mengisi emel anda di bawah.

Ikuti Kami