Ibadah

Dosa Kita Tidak Perasan

Oleh Ahmad Saifuddin  •  2 Jan 2016  •  1 min baca

Apabila kita melihat seorang wanita tidak menutup kepala, kita dengan sendirinya akan melihat wanita itu seketika. Seandainya kita bersama rakan.

Kita mungkin berkata, “Aku benci betul orang tak pakai tudung.” Rakan kita tahu ia merujuk kepada wanita itu. Atau kita mengucapkan sesuatu yang buruk merujuk kepada wanita itu.

Kita sebenarnya telah mengumpat wanita itu. Ya, itu tidak termasuk artis dalam TV, dalam majalah dsbnya.

Ya, bab ini memang susah ‘giler’.

Tersirat

Kita mungkin tidak tahu, mungkin wanita itu tidak pernah tinggal solat 5 waktu, berbakti kepada ibu ayah, menjauhi riba dan selalu membantu anak yatim.

Tetapi, berpakaian yang terdedah juga mengganggu privasi mata para lelaki andai berada diluar rumah. Siapa jadi lelaki dia tahulah apa yang berlaku.

Kredit gambar: marriagehelper.com


Kongsikan Artikel Ini

Nabi Muhammad s.a.w berpesan, “sampaikanlah dariku walau satu ayat” dan “setiap kebaikan adalah sedekah.” Apabila anda kongsikan artikel ini, ia juga adalah sebahagian dari dakwah dan sedekah. Insyallah lebih ramai yang akan mendapat manafaat.

Ahmad Saifuddin

Ahmad Saifuddin

Salah seorang Tim Pengkaji Hadith Psikologi. Sedang menjalankan kajian hadith dan sirah dari aspek psikologi, motivasi, bisnes dan marketing. Sekarang sedang menyambung pengajian di peringkat PhD dalam bidang Pengajian Hadith di Universiti Malaya.

Kempen Dakwah Digital

Boleh Sumbangkan RM50 Untuk Dakwah?

Bantu kami untuk mengerakkan platform dakwah digital ini dengan menerbitkan konten-konten Islamik yang mampu menyentuh jiwa insan lain agar berubah menjadi lebih baik.

Langgan Siri Tazkirah

Dapatkan siri informasi islamik yang ringan dan santai terus kepada emel anda setiap minggu dengan mengisi emel anda di bawah.

Ikuti Kami