Hukum, Ibadah

Bolehkah Sujud Lama Di Dalam Solat Berjemaah

Oleh Fizah Lee  •  21 Nov 2019  •  2 min baca

Penulis teringat akan amalan meniatkan apa yang diinginkan semasa sujud. Dalam erti kata lain, sujudlah lama sedikit terutamanya ketika sujud yang paling akhir untuk berdoa apa yang diinginkan.

Namun, menjadi tanda tanya, bolehkah dibaca bacaan selain bacaan sujud – sama ada doa yang dibaca itu daripada potongan Al-Quran atau doa yang diniatkan sendiri dalam Bahasa Melayu.

Malah, terdapat juga kemusykilan lain tatkala solat yang dilakukan itu adalah secara berjemaah – kebiasaannya jemaah akan mengambil masa yang lama dalam sujud sehingga imam sudah memberi salam, barulah mereka akan mula bangun daripada sujud.

Sedangkan syarat untuk solat berjemaah adalah dengan mengikuti setiap pergerakan imam, jika sudah terlampau lama, bagaimana pula keadaannya?

Terdapat beberapa pendapat dan khilaf ulama’ berkenaan perkara ini, iaitu:

#1 – Boleh Membaca Doa Ketika Sujud

Menurut jumhur ulama’, dianjurkan (harus) untuk berdoa di dalam sujud kerana pada waktu ini, kedudukan hamba sangat dekat dengan Allah.

Walau bagaimanapun, doa yang dibaca perlulah diniatkan di dalam hati sahaja dan juga bukan dengan bacaan yang kuat atau secara tilawah dan sebagainya.

Boleh meminta dan berdoa (di dalam hati) dalam bahasa sendiri seperti Bahasa Melayu, dengan niat untuk meminta kepada Allah dan bukan dibacakan secara kuat.

إِنِّي نُهِيتُ أَنْ أَقْرَأَ الْقُرْآنَ رَاكِعًا أَوْ سَاجِدًا فَأَمَّا الرُّكُوعُ فَعَظِّمُوا فِيهِ الرَّبَّ عَزَّ وَجَلَّ وَأَمَّا السُّجُودُ فَاجْتَهِدُوا فِي الدُّعَاءِ

Maksud: “Sesungguhnya aku dilarang membaca Al-Quran ketika rukuk atau ketika sujud. Adapun ketika rukuk maka perbesarkanlah Tuhan kamu di dalamnya. Manakala ketika sujud bersungguhlah kamu dalam berdoa.” (Hadis Riwayat Muslim, no. 479)

Berbeza dengan situasi dalam rukuk – menurut pendapat Imam Malik, makruh hukumnya berdoa ketika rukuk. Hal ini kerana, kita dianjurkan untuk mengagungkan Allah semasa rukuk dengan bacaan ketika rukuk.

#2 – Dilarang Berlama Ketika Berjemaah

Menurut pendapat jumhur ulama’ seperti Imam Syafi’e, makruh hukumnya sujud lama melebihi imam sehingga imam hampir mengucapkan salam pada tahiyat akhir.

Hal ini kerana, syarat untuk solat secara berjemaah adalah dengan mengikut pergerakan imam. Jika memegang alasan untuk berdoa ketika sujud, adalah lebih baik berdoa selepas solat.

إنما جُعِلَ الإمام ليُؤتمَّ به، فإذا كبَّر فكبِّروا، وإذا رَكَعَ فاركعوا

Maksud: “Sesungguhnya imam dijadikan untuk diikuti dengannya, maka apabila imam bertakbir maka hendaklah kamu semua bertakbir dan apabila ia rukuk maka hendaklah kamu rukuk.” (Hadis Riwayat Bukhari, no. 378)

Kesimpulan

Berdoa ketika sujud itu hukumnya harus jika bersolat secara sendirian dan bukan mengikut imam. Baginda SAW juga dikatakan pernah sujud lama di dalam solatnya bagi meminta dan berdoa kepada Allah.

Wallahu a’alam.

Rujukan:
Rumaysho.com
Mufti Wilayah


Kongsikan Artikel Ini

Nabi Muhammad s.a.w berpesan, “sampaikanlah dariku walau satu ayat” dan “setiap kebaikan adalah sedekah.” Apabila anda kongsikan artikel ini, ia juga adalah sebahagian dari dakwah dan sedekah. Insyallah lebih ramai yang akan mendapat manafaat.

Fizah Lee

Merupakan seorang graduan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia dalam bidang Bahasa Melayu untuk Komunikasi Antarabangsa. Seorang yang suka membaca bahan bacaan dalam bidang sejarah dan motivasi

Kempen Dakwah Digital

Boleh Sumbangkan RM50 Untuk Dakwah?

Bantu kami untuk mengerakkan platform dakwah digital ini dengan menerbitkan konten-konten Islamik yang mampu menyentuh jiwa insan lain agar berubah menjadi lebih baik.

Langgan Siri Tazkirah

Dapatkan siri informasi islamik yang ringan dan santai terus kepada emel anda setiap minggu dengan mengisi emel anda di bawah.

Ikuti Kami