Inspirasi

Bila Ketenangan Hadir?

Oleh Usrah Santai  •  30 Nov 2015  •  1 min baca

Ketenangan akan hadir apabila kita meletakkan Allah ditempat paling utama.

Macam mana kita rasa nak dapat ketenangan tu?

Pertama.

Ketenangan itu perlu di cari. Sama seperti hidayah Allah. Ketenangan dan hidayah tak akan datang kalau kita tidak mencarinya.

Tenang itu bila mana kita;

Kita hadapinya. Memaafkan dan menerima.Jangan pendam. Jangan dendam.

Sampai bila bila hati tidak akan pernah tenang.

Mulut kata “Aku tak apa apa, aku okay”, tapi hati gusar gelisah tidak keruan.

Benda paling utama dalam mencari ketenangan adalah dengan memaafkan. Maafkanlah sesiapa pun yang memusuhimu, jangan sesekali menyimpan dendam, ketahuilah bahawa pasti ada hikmah disebalik segalanya. Kerana tidak memaafkan, hanya akan meluka hati sendiri.

Percayalah, yang tenang itu selalu menang. Dalam tenang, semuanya boleh terlihat jelas. Kerana dengan ketenangan juga, buat kau tersenyum semula dengan riang pada akhirnya.

Kredit gambar armetra


Kongsikan Artikel Ini

Nabi Muhammad s.a.w berpesan, “sampaikanlah dariku walau satu ayat” dan “setiap kebaikan adalah sedekah.” Apabila anda kongsikan artikel ini, ia juga adalah sebahagian dari dakwah dan sedekah. Insyallah lebih ramai yang akan mendapat manafaat.

Usrah Santai

Usrah Santai

Usrah Santai (US) satu medan dakwah usrah whatsapp yang secara santai tapi padat. Dakwah yang biar santai, janji sampai. Dakwah yang tidak strict dan straight. Dakwah yang kena pada jiwa remaja. Menyentuh tidak menyentap. Itu kami.

Kempen Dakwah Digital

Boleh Sumbangkan RM50 Untuk Dakwah?

Bantu kami untuk mengerakkan platform dakwah digital ini dengan menerbitkan konten-konten Islamik yang mampu menyentuh jiwa insan lain agar berubah menjadi lebih baik.

Langgan Siri Tazkirah

Dapatkan siri informasi islamik yang ringan dan santai terus kepada emel anda setiap minggu dengan mengisi emel anda di bawah.

Ikuti Kami