Gaya Hidup

Apa Yang Perlu Anda Fikir Sebelum Bekerja Sambil Belajar

Oleh Natirah Azira  •  14 Mar 2019  •  3 min baca

Jika anda seorang pelajar universiti sekarang, pasti ada dalam kalangan rakan-rakan yang dikenali (atau anda sendiri) yang mengambil keputusan untuk bekerja secara separuh masa sambil belajar.

Antara pekerjaan yang sering menjadi pilihan seperti pengajar kelas tambahan, bekerja sebagai pelayan di restoran makanan segera atau jika ada yang memiliki kereta akan menyediakan servis menghantar dan mengambil pelajar lain.

Apa pun jenis pekerjaan yang dipilih, ada beberapa perkara yang perlu difikirakan sebelum anda mengambil keputusan untuk bekerja sambil belajar. Berikut antaranya:

#1- Tujuan Bekerja Sambil Belajar

Pertama ialah tujuan mengapa anda bekerja sambil belajar. Sesetengah orang melakukannya kerana ingin mengisi masa lapang, mencari pengalaman atau semata-mata untuk mencari duit bagi menampung perbelanjaan, lebih-lebih lagi bagi mereka yang tidak bergantung kepada pinjaman pelajaran.

Apabila anda jelas tentang tujuan tindakan ini diambil, secara tidak langsung anda akan lebih bersedia dengan apa yang akan dihadapi seterusnya.

#2- Tahu Kadar Beban Belajar/Mata Pelajaran

Kedua, anda mesti mengambil kira bebanan pelajaran atau subjek yang diambil pada semester tersebut. Paling kurang, anda harus menyelidik sama ada subjek tersebut ‘berat’ atau tidak, siapa pensyarah yang akan mengajar dan gaya pengajarannya – adakah banyak kerja individu atau berkumpulan.

Hal ini penting bagi memastikan anda mampu mencongak dan menyeimbangkan masa serta tumpuan yang sudah pastinya perlu dibahagi dua kelak.

#3- Kenal Pasti Kemampuan Diri

Sesetengah orang suka mencabar diri dengan melakukan perkara yang tidak pernah dilakukan. Soal mampu atau tidak sebenarnya agak subjektif – selalunya apabila telah melaluinya, barulah kita akan mengetahui kadar kemampuan dan ketahanan diri.

Jika ini adalah cubaan kali pertama, mungkin anda boleh bermula dengan kerja yang tidak akan mencuri banyak masa seperti menjadi ‘tutor’ untuk mata pelajaran sekolah rendah dan menengah.

#4- Kenal Pasti Jenis Kerja

Ada kerja yang memerlukan lebih ketahanan fizikal, ada yang menfokuskan kekuatan mental dan ada pula yang memerlukan kedua-duanya. Contoh kerja yang memerlukan ketahanan fizikal seperti bekerja sebagai pemandu separuh masa, pelayan di restoran serta jurujual di kedai-kedai. Kerja yang memerlukan kekuatan mental pula seperti pengajar serta pembantu-kajian (‘research-assistant’). Oleh itu, kenal pasti jenis pekerjaan yang lebih sesuai dengan diri anda.

#5- Cuba Seimbangkan Komitmen Kerja Dan Juga Belajar

Anda akan mengalami fasa penyesuaian diri dengan rutin baru yang dilakukan – antara kerja dan juga belajar. Contohnya, badan penat, stres, tumpuan sedikit terjejas, malah antara risiko lain ialah anda mungkin akan terlebih memberi perhatian kepada salah satunya.

Pada waktu itu, penting untuk anda bertenang dan cuba mencari jalan untuk menyalurkan rasa stres secara sihat seperti mengambil masa untuk bersenam pada waktu terluang, bercerita kepada rakan dan juga mengutamakan keperluan badan seperti makan dan rehat pada waktunya.

Semoga dengan lima tips ringkas ini dapat membantu anda yang bercadang untuk bekerja sambil belajar. Di akhirnya, anda pasti akan lebih bangga dan berpuas hati kerana berjaya mencabar diri!


Kongsikan Artikel Ini

Nabi Muhammad s.a.w berpesan, “sampaikanlah dariku walau satu ayat” dan “setiap kebaikan adalah sedekah.” Apabila anda kongsikan artikel ini, ia juga adalah sebahagian dari dakwah dan sedekah. Insyallah lebih ramai yang akan mendapat manafaat.

Natirah Azira

Natirah Azira

Beliau merupakan graduan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia dalam bidang Al-Quran dan Sunnah. Sekarang sedang menyambung pengajian peringkat Ijazah Sarjana dalam bidang Psikologi di universiti yang sama. Seorang yang suka membaca pelbagai genre bahan bacaan terutama sejarah, sastera, motivasi dan psikologi.

Kempen Dakwah Digital

Boleh Sumbangkan RM50 Untuk Dakwah?

Bantu kami untuk mengerakkan platform dakwah digital ini dengan menerbitkan konten-konten Islamik yang mampu menyentuh jiwa insan lain agar berubah menjadi lebih baik.

Langgan Siri Tazkirah

Dapatkan siri informasi islamik yang ringan dan santai terus kepada emel anda setiap minggu dengan mengisi emel anda di bawah.

Ikuti Kami