Ibadah

Apa Tujuan Anda Bersolat?

Oleh Nor Khairiah  •  18 Jul 2019  •  4 min baca

Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud;

“Islam didirikan atas 5 perkara : Mengucap dua kalimah syahadah, mendirikan solat 5 waktu, mengeluarkan zakat, berpuasa di bulan Ramadhan dan mengerjakan haji (jika berkemampuan).”HR Bukhari Dan Muslim

Pasti anak kecil anda pernah bertanya;

“Wahai ibu, mengapa kita perlu solat? Bukankah dengan hanya ada iman dalam hati yang meyakini bahawa Allah itu wujud pun sudah memadai?”

Kebanyakan pasti menjawab,

“Kita perlu solat sebab kita orang Islam.”

“Kita wajib solat sebab Allah suruh.”

Ya benar! Jawapan itu tepat. Sangat mudah untuk fahamkan anak-anak. Namun, cuba selidik kembali dalam hati kita. Soalkan pada diri, “mengapa orang Islam perlu solat? Dan mengapa Allah mewajibkan solat keatas hambaNYA.”

Solat Merupakan Tiang Agama

Pernah dengarkan para asatizah mengungkapkan ayat ini,

“Solat merupakan tiang agama. Diibaratkan jika sebuah rumah didirikan tanpa tiang maka sudah pasti akan robohlah rumah tersebut.”

Nah! Begitulah juga dengan solat. Allah mewajibkan solat dengan tujuan kita menjaga agama kita daripada roboh dan menjaga hubungan seorang manusia dengan TuhanNYA.

Lihatlah agama lain. mereka juga solat, namun caranya jauh berbeza dengan kita. Ada sesetengah agama yang hanya solat 1 kali saja seminggu. Ada agama lain yang memerintahkan solat setiap hari rabu. Manakala orang Islam pula diwajibkan solat pada setiap 5 kali sehari.

Betapa bertuahnya kita dilahirkan sebagai seorang Islam. 5 waktu sehari bertemu dan berkomunikasi dengan Tuhan kita. Walau bukan secara bersemuka, namun hanya dengan solat itu mampu menghubung doa kita kepada DIA.

MasyaAllah! Maha Suci Allah! Ingatlah juga besarnya solat itu sehinggakan apabila kita meninggal dunia pun, yang pertama akan disoal oleh malaikat Mungkar dan Nakir adalah berkenaan solat terlebih dahulu.

Solat juga merupakan amalan pertama dihitung apabila kita dihisab oleh Allah. Buktinya, Nabi S.A.W pernah bersabda,

“Sesungguhnya amal seseorang yang mula-mula dihisab pada hari kiamat adalah solatnya, jika solatnya baik (diterima) maka beruntung dan berbahagialah dia. Jika solatnya rosak (tidak diterima) maka kecewa dan rugilah dia.” Hadis Riwayat Tirmizi

Solat Tanda Kita Beriman Kepada Allah

Bayangkanlah, 5 kali sehari kita berhubungan dengan Allah S.W.T. Kita sujud sembah mohon keampunan daripadaNYA. Kita yakin bahawa Allah sentiasa melihat dan mendengar rayuan kita.

Kita berharap, memohon segala keinginan dan impian kita kepadaNYA dan yang paling utama, 5 kali sehari kita memperbaharui syahadah kita.

“Asyhadu Alla ilahaillallah Waasyhadu Anna Muhammadan Rasulullah”
Aku bersaksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku bersaksi bahawa Nabi Muhammad itu pesuruh Allah.

Tahukah anda, kita kadangkala termasuk dalam kalangan orang yang kufur? Kufur nikmat terutamanya. Tidak bersyukur dengan rezeki yang Allah tentukan malah mempersoalkan setiap takdir yang Allah tetapkan.

Oleh sebab itu, Allah mensyariatkan bacaan kalimah syahadah dalam solat ketika duduk tahiyat awal dan akhir. Kerana Allah Maha mengetahui setiap perilaku hambaNYA yang kadangkala tidak sengaja dan tanpa sedar berbuat kufur terhadapNYA. Subahanallah! Maha baiknya Allah!

Solat Tanda Hamba Ingat Kepada Penciptanya

Allah berfirman didalam Al Quran yang bermaksud:

“Sesungguhnya Aku ini adalah Allah, tidak ada Tuhan selain Aku, maka sembahlah Aku dan dirikanlah solat untuk mengingatiKu.” Surah Taha : 14

Tanda seseorang cinta pada kekasih adalah dengan sentiasa mengingati dan menyebut namanya. Begitu juga tanda hamba mencintai Tuhan.

Dia akan selalu memuja dan mengingati Tuhan yang mencipta kejadian tubuh badannya, menjadikan dia dapat bernafas, mendengar, melihat dan berbicara dengan lancar.

Alangkah baiknya jika manusia itu sentiasa bersyukur akan segala nikmat yang dikurniakan padanya. Kerana dengan itu, dia mampu menyerahkan seluruh jiwa raga kepada Allah yang Maha Esa. Mampu beribadah tanpa mengira pahala, mampu mengucapkan cinta tatkala gembira atau berdukacita.

Manusia itu sememangnya istimewa. Manakan tidak, iblis yang diperbuat daripada api dan malaikat yang diperbuat daripada cahaya itu pun disuruh sujud kepada manusia. lantas, nikmat apa lagi yang hendak kita dustakan?

Adakah cara lain yang lebih agung untuk mengucapkan cinta kepada Allah selain daripada sembah dan sujud mengingatiNya?

Maka dengan itu, solatlah! Kerana kita diciptakan untuk beribadah kepadaNya. Berhubung akrablah dengan Allah.

Jadikan solat itu teman yang paling setia. Mudah-mudahan, saya dan anda semua mampu menghidupkan solat dengan anggota dan hati yang dekat padaNYA!


Kongsikan Artikel Ini

Nabi Muhammad s.a.w berpesan, “sampaikanlah dariku walau satu ayat” dan “setiap kebaikan adalah sedekah.” Apabila anda kongsikan artikel ini, ia juga adalah sebahagian dari dakwah dan sedekah. Insyallah lebih ramai yang akan mendapat manafaat.

Nor Khairiah

Nor Khairiah

Pemegang Diploma jurusan Fashion on Art&Design Department dan sekarang bekerja dalam bidang yang sama. Suka membaca, menulis dan melancong. Pernah beberapa kali memenangi pertandingan menulis cerpen dan novel. Merupakan team leader facebook page Jodoh itu Rahsia Allah Official.

Kempen Dakwah Digital

Boleh Sumbangkan RM50 Untuk Dakwah?

Bantu kami untuk mengerakkan platform dakwah digital ini dengan menerbitkan konten-konten Islamik yang mampu menyentuh jiwa insan lain agar berubah menjadi lebih baik.

Langgan Siri Tazkirah

Dapatkan siri informasi islamik yang ringan dan santai terus kepada emel anda setiap minggu dengan mengisi emel anda di bawah.

Ikuti Kami