Ibadah

Antara Sunnah Memakai Pakaian Yang Boleh Diamalkan

Oleh Fieyzah Lee  •  19 Sep 2019  •  2 min baca

Salah satu rutin harian yang dilakukan oleh setiap orang di muka bumi ini ialah membuka dan menyarungkan pakaian. Jika dikira secara rambang, ia akan dilakukan sebanyak 3 kali sehari, iaitu pagi, tengah hari dan malam.

Perbuatan kaum wanita membuka dan memakai tudung untuk mengambil wuduk juga adalah dikira sebagai rutin begitu juga dengan membuka dan memakai kasut, ia dikira dalam urusan membuka dan menyarung pakaian.

Untuk entri kali ini, kita akan melihat bagaimana sunnah Baginda SAW dalam menyarungkan pakaian. Ia dikira sebagai sebuah ibadah jika dilaksanakan bertepatan dengan niat kerana Allah.

Begitu mudah untuk Allah memberikan pahala kepada hambaNya dan ia adalah terpulang kepada kita sama ada untuk merebutnya atau tidak.

Antara sunnah yang diajarkan oleh Baginda SAW ialah:

#1 – Memakai Pakaian Dari Sebelah Kanan

كَانَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُحِبُّ التَّيَمُّنَ فِي تَنَعُّلِهِ وَتَرَجُّلِهِ وَطُهُورِهِ وَفِي شَأْنِهِ كُلِّهِ

Maksud: “Rasulullah SAW menyukai mendahulukan yang kanan ketika menggunakan sandal, menyikat, bersuci dan dalam semua urusannya.” (Hadis Riwayat Bukhari no.168)

#2 – Berdoa Ketika Memakai Pakaian

بِسْمِ اللهِ اَللّٰهُمَّ اِنِّى اَسْأَلُكَ مِنْ خَيْرِهِ وَخَيْرِ مَاهُوَ لَهُ وَاَعُوْذُبِكَ مِنْ شَرِّهِ وَشَرِّمَا هُوَلَهُ

Maksud: “Ya Allah, hanya bagimu segala pujian. Engkaulah yang telah menghadiahkanku pakaian. Aku pohon kepadaMu untuk melihat kebaikan dan kebaikan dari tujuan dibuatnya pakaian ini. Aku berlindung kepadaMu dari keburukan dan dari keburukan dibuat pakaian ini.”

#3 – Tanggalkan Dengan Tangan Kiri

Rasulullah SAW bersabda: “Apabila kamu memakai sepatu, mulakan dengan kaki kanan dan apabila kamu menanggalkannya, hendaklah memulakannya dengan kaki kiri dan hendaklah kamu memakai semuanya (kedua-dua belah) atau menanggalkan semuanya.” (Hadis Riwayat At-Tirmizi)

Pakaian itu, sama ada buruk atau baru – namun yang paling penting ialah ia perlu sentiasa bersih. Hal ini kerana, kebersihan merupakan aspek utama yang peru dijaga untuk mendapatkan kesihatan yang baik.

Wallahu a’lam.


Kongsikan Artikel Ini

Nabi Muhammad s.a.w berpesan, “sampaikanlah dariku walau satu ayat” dan “setiap kebaikan adalah sedekah.” Apabila anda kongsikan artikel ini, ia juga adalah sebahagian dari dakwah dan sedekah. Insyallah lebih ramai yang akan mendapat manafaat.

Fieyzah Lee

Fieyzah Lee

Merupakan seorang pelajar Universiti Islam Antarabangsa Malaysia dalam bidang Bahasa Melayu untuk Komunikasi Antarabangsa. Seorang yang suka membaca bahan bacaan dalam bidang sejarah dan motivasi

Kempen Dakwah Digital

Boleh Sumbangkan RM50 Untuk Dakwah?

Bantu kami untuk mengerakkan platform dakwah digital ini dengan menerbitkan konten-konten Islamik yang mampu menyentuh jiwa insan lain agar berubah menjadi lebih baik.

Langgan Siri Tazkirah

Dapatkan siri informasi islamik yang ringan dan santai terus kepada emel anda setiap minggu dengan mengisi emel anda di bawah.

Ikuti Kami