Gaya Hidup, Inspirasi

Ada Ketenangan Di Sebalik Langit Allah Yang Terbentang Luas

Oleh Fizah Lee  •  24 Jul 2020  •  2 min baca

Manusia itu pelbagai ragam. Apabila dilanda masalah, setiap dari kita akan mengharunginya dengan pelbagai gaya. Ada yang terduduk sepi, ada yang cuba menyelesaikan masalah dengan segera, ada yang meminta bantuan daripada orang lain dan sebagainya.

Walau apa jua masalah yang anda lalui, pertama sekali perlu diingat bahawa ia bukanlah sekadar beban yang Allah hadirkan dalam diri anda sekadar suka-suka.

Allah memilih anda untuk mengharungi masalah tersebut kerana Allah yakin bahawa anda mampu mengharunginya. Ingat bahawa anda ialah insan hebat yang dipilih Allah untuk melatih diri anda menjadi sabar.

Perumpamaannya seperti setiap orang mempunyai saiz kasut yang tersendiri. Jika anda memakai kasut orang lain yang lebih kecil, pasti tidak muat dan sakitlah kaki. Namun, jika kasut tersebut terlebih besar, pastinya kaki anda tidak akan selesa.

Maksudnya di sini ialah, masalah yang kita hadapi itu adalah ‘muat-muat’ untuk diri kita sendiri. Sebab Allah tahu ‘saiz kasut’ yang sesuai untuk diri kita.

Tertekan, sedih dan rasa nak putus asa itu adalah perkara biasa yang sentiasa dihadapi oleh diri sendiri. Itulah asam garam perjalanan kita.

Cara kita melaluinya itulah yang membezakannya. Ada yang menonton wayang untuk mengelakkan diri terlalu berfikir kepada masalah. Ada pula orang yang akan meluahkan kepada kawan-kawan dan pelbagai lagi cara yang dirasakan sesuai untuk melepaskan tekanan tersebut.

Namun, cuba kita lihat sekeliling. Ada langit yang terbentang luas. Ada bukit yang menghijau, ada lautan yang tenang. Untuk apa tuhan menciptakan semua itu?

Tak lain tak bukan, salah satu jawapannya adalah untuk mengajar hati kita erti lapang dan tenang. Apabila kehidupan kita dirantai dengan tali masalah yang berbelit-belit, Allah ingin kita lihat ada langit yang luas lagi dibandingkan dengan rantaian tersebut yang terlalu kecil.

Allah ingin kita sedar bahawa di sebalik setiap kesulitan yang kita hadapi ini, ada nikmat yang lagi banyak yang telah Allah aturkan untuk kita di sepanjang kehidupan ini. Jika kita berhenti hanya disebabkan masalah itu, bagaimana kita ingin meraih ganjaran Allah yang tersedia di hujung perjalanan nanti?

Jadi, bila kita ada masalah, tak salah untuk menangis atau sedih tapi tataplah langit sejenak dan katakan pada diri bahawa masalah ini kecil sahaja jika nak dibandingkan dengan langit Allah yang Maha Luas.

Ketenangan itu akan hadir dan teruslah berjalan agar dapat meraih ketenangan yang hakiki.


Kongsikan Artikel Ini

Nabi Muhammad s.a.w berpesan, “sampaikanlah dariku walau satu ayat” dan “setiap kebaikan adalah sedekah.” Apabila anda kongsikan artikel ini, ia juga adalah sebahagian dari dakwah dan sedekah. Insyallah lebih ramai yang akan mendapat manafaat.

Fizah Lee

Merupakan seorang graduan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia dalam bidang Bahasa Melayu untuk Komunikasi Antarabangsa. Seorang yang suka membaca bahan bacaan dalam bidang sejarah dan motivasi

Kempen Dakwah Digital

Boleh Sumbangkan RM50 Untuk Dakwah?

Bantu kami untuk mengerakkan platform dakwah digital ini dengan menerbitkan konten-konten Islamik yang mampu menyentuh jiwa insan lain agar berubah menjadi lebih baik.

Langgan Siri Tazkirah

Dapatkan siri informasi islamik yang ringan dan santai terus kepada emel anda setiap minggu dengan mengisi emel anda di bawah.

Ikuti Kami