Eksklusif, Gaya Hidup

#81 – Misi Si Hijau: Tips Menabung Paling Mudah

Oleh Zulfikar Egar  •  13 Dec 2020  •  2 min baca

Mungkin ramai yang memandang remeh akan nilai duit kertas RM5, tetapi jika disimpan dalam jangka masa 5 tahun tanpa henti, bayangkan sudah beribu nilai simpanan yang ada.

Namun, bagaimana cara untuk mendapat jumlah simpanan tersebut? Sebenarnya, ada pelbagai cara yang telah dikongsikan. Namun, kali ini saya akan berkongsi mengenai Misi Si Hijau.

Apa itu Misi Si Hijau?

Mungkin bagi sesetengah orang, sukar baginya untuk merekod perbelanjaan sama ada yang melibatkan perbelanjaan harian, bulanan mahupun mingguan.

Ia belum termasuk dengan mengasingkan gaji yang diperoleh tiap bulan sama ada 10 peratus mahupun 5 peratus daripadanya. Ingat, jadikan ia sebagai perkara pertama yang perlu dilakukan terlebih dahulu setiap kali menerima gaji.

Apa yang kebanyakan orang kita lakukan apabila mendapat gaji adalah melunaskan hutang-hutang terlebih dahulu dan membayar bil yang ada seperti bil eletrik dan air.

Sesetengah orang juga berpendapat bahawa akan menyimpan hanya apabila ada lebihan baki gaji sahaja. Tetapi hakikatnya, tiada apa yang tinggal lagi dari gaji itu. 

Jadi perkara utama dalam melaksanakan misi si hijau ini adalah kecualikan duit hijau dari dikeluarkan. Pastikan setiap kali kita pergi berbelanja dan mendapat wang baki, asingkan terus duit hijau tersebut.

Maksudnya di sini ialah, peraturan dalam melaksanakan misi si hijau ini yang anda kena buat, jangan sesekali membelanjakannya. Kalau diberi 2 keping duit hijau, 2 keping itulah anda simpan.  Sediakan tabung khusus untuk si hijau.

Persoalannya, adakah misi ini hanya untuk duit hijau sahaja? Bagaimana pula dengan duit biru (seringgit)?

Lagi sekali ditekan, peraturannya tetap juga duit hijau. Duit biru tidak boleh dijadikan misi kerana ia tidak boleh meliputi kos.

Sebagai contoh, apabila berlakunya kecemasan, kos tampungannya pasti banyak.

Lebih-lebih lagi kita melihat si biru ini paling kerap dan banyak dapat setiap kali mendapat baki selepas berbelanja, berbanding si hijau yang jarang dapat. 

Disebabkan itulah misi kali ini berfokus kepada si hijau. Jadi, jom sama-sama mula menabung atau teruskan impian yang selama ini kita pernah tanam untuk menabung dengan melaksanakan Misi Si Hijau.


Kongsikan Artikel Ini

Nabi Muhammad s.a.w berpesan, “sampaikanlah dariku walau satu ayat” dan “setiap kebaikan adalah sedekah.” Apabila anda kongsikan artikel ini, ia juga adalah sebahagian dari dakwah dan sedekah. Insyallah lebih ramai yang akan mendapat manafaat.

Zulfikar Egar

Zulfikar Egar

Merupakan graduan Ijazah Sarjana Muda Perniagaan dan Pembangunan Keusahawanan di Kuala Lumpur Metropolitan University College. Pernah bertugas sebagai Penolong Eksekutif di Pusat Pengajian Islam Yayasan Ta’lim TTDI KL. Kini bertugas di SmartStuday & Consultant Sdn. Bhd. sebagai Eksekutif Jualan SmartStudy.

Kempen Dakwah Digital

Boleh Sumbangkan RM50 Untuk Dakwah?

Bantu kami untuk mengerakkan platform dakwah digital ini dengan menerbitkan konten-konten Islamik yang mampu menyentuh jiwa insan lain agar berubah menjadi lebih baik.

Langgan Siri Tazkirah

Dapatkan siri informasi islamik yang ringan dan santai terus kepada emel anda setiap minggu dengan mengisi emel anda di bawah.

Ikuti Kami