Eksklusif, Inspirasi

#8 – Untuk Sentiasa Jadi Manusia Baru, Tampal Kata-Kata Inspirasi Sebagai Motivasi

Oleh Fizah Lee  •  30 Sep 2020  •  3 min baca

Pelan Efisien 100 Hari

Pernah tak, kadang-kadang pelan tindakan untuk memulakan azam itu sudah ada dan sudah pun bermula, namun ada masanya kita akan terbabas di tengah jalan.

Ada dirundung rasa malas atau dilanda penyakit suka bertangguh dan kadang-kadang putus asa sebab bukan mudah untuk menempa kejayaan itu.

Jangan risau kerana perkara-perkara ini sebenarnya boleh diatasi. Sentiasa percaya bahawa setiap masalah dan perkara yang berlaku pasti ada ubatnya.

Dan salah satu ubat yang boleh digunakan untuk merawat penyakit ini ialah dengan menampal kata-kata motivasi untuk dijadikan sebagai peringatan buat diri sendiri.

Apabila ada kata-kata yang memberi inspirasi buat anda, pasti sedikit sebanyak ia boleh mengingatkan semula minda anda tentang setiap langkah yang anda ambil.

Mengapa aku memutuskan azam sedemikian? Aku sudah berada sehingga tahap ini, sia-sia jika mengambil keputusan untuk berputus asa dan sebagainya.

Ia boleh ditampal di tempat-tempat yang mudah dilihat seperti meja belajar anda atau boleh juga dijadikan sebagai gambar latar telefon dan laptop anda.

Jika anda menginginkan kata-kata motivasi dari tokoh-tokoh hebat, boleh juga diambilnya sebagai inspirasi. Antaranya ialah;

#1 – Soichiro Honda

Ada pepatah Jepun yang mengatakan – “Angkat layar dengan tangan anda yang paling kuat.”

Ertinya, peluang yang muncul dalam kehidupan anda harus dikejar dengan kemampuan anda yang paling tinggi.

#2 – Robert H. Goddart

Tetapkan tujuan tentang diri anda dan capailah ia. Hidup dengan sihat dan hitung setiap waktu yang dimiliki. Bangkitlah untuk mengatasi rintangan dan fokus pada yang positif.

#3 – Harry S. Truman

Kerja dengan bersungguh-sungguh. Lakukan yang terbaik. Ingat untuk tidak sombong dan percaya kepada tuhan. Jangan takut dan jangan pernah lupakan teman.

#4 – Jerry Sienfield

Balas dendam yang terbaik adalah dengan menjalani hidup yang baik.

#5 – Napoleon Hill

Jangan menunggu kerana tidak akan pernah ada waktu yang tepat. Mula sekarang dan bekerja dengan apa jua alat yang anda miliki. Peralatan yang lebih baik akan ditemui ketika anda melangkah.

#6 – Jeffrey Gitomer

Rintangan tidak boleh menghentikan anda. Masalah juga tidak boleh menghentikan anda. Orang lain tidak boleh menghentikan anda. Hanya anda sendiri yang boleh menghentikan anda.

#7 – Mario Cuomo

Ada dua peraturan untuk menjadi sukses. Pertama, tahu apa yang anda ingin lakukan dan kedua, lakukan hal tersebut.

#8 – Johann Wolfgang Van Goethe

Tahu sahaja tidak cukup, ia perlu diterapkan. Keinginan saja tidak cukup, kita harus melakukannya.

#9 – J.M. Power

Jika anda ingin membuat mimpi menjadi kenyataan, perkara pertama yang harus anda lakukan adalah bangkit.

#10 – Zig Ziglar

Anda tidak harus hebat untuk memulakan sesuatu tetapi anda harus memulakan untuk menjadi hebat.

#11 – Pablo Picasso

Tindakan adalah kunci utama untuk setiap kejayaan.

#12 – Anthony Robbins

Fokus pada tempat yang ingin anda tuju dan bukan pada apa yang anda takuti.

#13 – Muhammad Ali

Aku tidak suka pada setiap minit latihan, namun aku berkata: “Jangan menyerah. Menderitalah dulu dan jalani hidup anda sebagai seorang juara.”

#14 – Dale Carnige

Ingatlah bahawa kebahagiaan itu tidak bergantung pada siapa anda atau apa yang anda miliki, tetapi ia bergantung kepada apa yang anda fikirkan.

#15 – Christopher Robin

Ingatlah bahawa anda lebih berani dari apa yang anda yakini, lebih kuat dari apa yang anda lihat dan lebih cerdas dari apa yang anda fikirkan.

Yang paling penting sentiasa ingat bahawa motivasi sebenar datang dari dalam diri anda dan pastikan suatu hari nanti anda juga boleh menginspirasikan diri sendiri serta orang lain juga.

#Menuju2021
#PelanEfisien100Hari
#PE1H


Kongsikan Artikel Ini

Nabi Muhammad s.a.w berpesan, “sampaikanlah dariku walau satu ayat” dan “setiap kebaikan adalah sedekah.” Apabila anda kongsikan artikel ini, ia juga adalah sebahagian dari dakwah dan sedekah. Insyallah lebih ramai yang akan mendapat manafaat.

Fizah Lee

Merupakan seorang graduan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia dalam bidang Bahasa Melayu untuk Komunikasi Antarabangsa. Seorang yang suka membaca bahan bacaan dalam bidang sejarah dan motivasi

Kempen Dakwah Digital

Boleh Sumbangkan RM50 Untuk Dakwah?

Bantu kami untuk mengerakkan platform dakwah digital ini dengan menerbitkan konten-konten Islamik yang mampu menyentuh jiwa insan lain agar berubah menjadi lebih baik.

Langgan Siri Tazkirah

Dapatkan siri informasi islamik yang ringan dan santai terus kepada emel anda setiap minggu dengan mengisi emel anda di bawah.

Ikuti Kami