Gaya Hidup

3 Ancaman Terhadap Harta Yang Haram

Oleh Ustaz Azhar Idrus  •  2 May 2016  •  1 min baca

Antara sebab kita wajib menjauhi makan minum atau memperolehi harta dengan cara haram disisi Allah ialah:

1. Penyebab Bagi Tidak Dimakbulkan Doa

Dalam satu hadits disebutkan:

“Kemudian Beliau SAW bercerita tentang seorang yang lusuh berdebu kerana jauh bermusafir menadah tangannya ke langit, sambil berdoa :

Ya Tuhan Ya Tuhan. Sedangkan makanannya haram, minumannya haram, pakaiannya (didapat dengan cara) haram, dan (tubuhnya) membesar dengan yang haram, bagaimana mungkin dikabulkan doanya?” Hadith Riwayar Muslim

Bagaimana mungkin keinginannya akan dikabulkan. Sementara mulut yang dia gunakan untuk berdoa digunakannya pula untuk menyuap makanan yang haram, dan tubuhnya membesar dari harta yang haram.

2. Akan Masuk Neraka

Nabi SAW bersabda yang artinya :

“Siapa yang dagingnya tumbuh dari (makanan) haram maka neraka lebih patut baginya”. Hadith Riwayat Tirmizy

3. Membahayakan Tubuh

Seperti arak, dadah, racun dan seumpamanya yang memudaratkan tubuh badan dan aqal serta juga keturunan. Ini jenis makanan haram yang memudaratkan manusia di dalam dunia.

Sejenis lagi ialah makanan atau minuman haram yang tidak memudaratkan tubuh badan dan kesihatan seperti nasi, roti dan seumpamanya tetapi ia dibeli dengan duit yang haram atau dari pendapatan yang haram atau usaha yang haram disisi syarak, maka ia tetap meudaratkan manusia selepas matinya yaitu diseksa di dalam neraka. Na’uzubillah.

Wallahua’lam


Kongsikan Artikel Ini

Nabi Muhammad s.a.w berpesan, “sampaikanlah dariku walau satu ayat” dan “setiap kebaikan adalah sedekah.” Apabila anda kongsikan artikel ini, ia juga adalah sebahagian dari dakwah dan sedekah. Insyallah lebih ramai yang akan mendapat manafaat.

Ustaz Azhar Idrus

Ustaz Azhar Idrus (UAI) merupakan seorang penceramah bebas yang berasal dari Terengganu. Penyampaian dan ceramah UIA amat bersahaja dan diselitkan dengan jawapan yang lucu tetapi tepat dan padat dalam loghat pekat Terengganu menjadikan dia penceramah agama yang popular dikalangan masyarakat muda. Orang ramai boleh bertanya soalan secara terus dan dijawab juga secara spontan.

Kempen Dakwah Digital

Boleh Sumbangkan RM50 Untuk Dakwah?

Bantu kami untuk mengerakkan platform dakwah digital ini dengan menerbitkan konten-konten Islamik yang mampu menyentuh jiwa insan lain agar berubah menjadi lebih baik.

Langgan Siri Tazkirah

Dapatkan siri informasi islamik yang ringan dan santai terus kepada emel anda setiap minggu dengan mengisi emel anda di bawah.

Ikuti Kami