Gaya Hidup

Benarkah Ada Peribahasa Membawa Maksud Negatif?

Oleh Zulfikar Egar  •  22 Jul 2019  •  2 min baca

Peribahasa ialah susunan perkataan yang pendek dan indah dengan makna yang luas, dengan maksud yang benar dan logik hasil daripada kecekapan berbahasa masyarakat Melayu.

Peribahasa merangkumi simpulan bahasa, perumpamaan, pepatah, bidalan, perbilangan, kata-kata hikmah dan bahasa kiasan. Di mana setiap satunya mempunyai sifat dan tujuan yang tertentu.

Tetapi tahukah kita semua? Sebenarnya ada peribahasa melayu yang selama ini kita ingatkan maksudnya adalah baik tetapi adalah tidak baik sebenarnya. Lebih berunsur negatif maknanya. Contohnya seperti peribahasa;

‘Alang-alang menyeluk pekasam, biar sampai ke pangkal lengan’.

Selama ini kita memahami maksudnya ialah membuat sesuatu kerja mestilah bersungguh-sungguh sehingga mencapai kejayaan. Betulkan?

Tetapi tahukah kita apakah maksud sebenar peribahasa tersebut? Ramai yang tidak tahu maksudnya adalah lebih bersifat negatif sebenarnya iaitu:

‘Kalau sudah terlanjur jahat, biarlah diperoleh hasil daripadanya’.

Tentu anda tidak sangka bukan? Begitu juga peribahasa ini;

‘Biar Mati Anak Jangan Mati Adat’.

Ramai juga yang menganggap peribahasa ni membawa makna tidak baik. Seolah-olah seperti adat lebih penting daripada anak dan segala-galanya. Bahkan ada yang beranggapan Islam juga turut diketepikan berdasarkan makna peribahasa ini.

Sebenarnya itu adalah tidak benar dan silap sama sekali. Peribahasa itu tergantung ayatnya. Ada sambungan sebenarnya peribahasa itu. Bukan sampai di situ sahaja. Bahkan maknanya tidaklah meminggirkan Islam pun.

Ayat penuh peribahasa tersebut ialah;

‘Biar Mati Anak, Jangan Mati Adat,
Adat Bersendi Hukum, Hukum Bersendi Kitabullah’.

Lihatlah. Adakah ia adat semata-mata? Ya, mungkin pengamalan agama pada masa lalu tidak menyeluruh sebab keterbatasan maklumat dari sumber asal turunnya Islam itu sendiri.

Tetapi peribahasa ini menunjukkan betapa teguhnya nenek moyang kita ingin berpegang pada kitabullah. Wallahualam.


Kongsikan Artikel Ini

Nabi Muhammad s.a.w berpesan, “sampaikanlah dariku walau satu ayat” dan “setiap kebaikan adalah sedekah.” Apabila anda kongsikan artikel ini, ia juga adalah sebahagian dari dakwah dan sedekah. Insyallah lebih ramai yang akan mendapat manafaat.

Zulfikar Egar

Merupakan graduan Ijazah Sarjana Muda Perniagaan dan Pembangunan Keusahawanan di Kuala Lumpur Metropolitan University College. Pernah bertugas sebagai Penolong Eksekutif di Pusat Pengajian Islam Yayasan Ta’lim TTDI KL. Kini bertugas di SmartStuday & Consultant Sdn. Bhd. sebagai Eksekutif Jualan SmartStudy.

Kempen Dakwah Digital

Boleh Sumbangkan RM50 Untuk Dakwah?

Bantu kami untuk mengerakkan platform dakwah digital ini dengan menerbitkan konten-konten Islamik yang mampu menyentuh jiwa insan lain agar berubah menjadi lebih baik.

Langgan Siri Tazkirah

Dapatkan siri informasi islamik yang ringan dan santai terus kepada emel anda setiap minggu dengan mengisi emel anda di bawah.

Ikuti Kami