Inspirasi

Ini 7 Jenis Saham Yang Menguntungkan Walaupun Anda Telah Meninggal Dunia

Oleh Marina  •  27 Feb 2017  •  3 min baca

Tahukah anda, terdapat beberapa jenis ‘saham’ yang masih berterusan, sekalipun setelah kita meninggal dunia. Dan, menariknya ‘saham’ ini juga akan membantu kita di akhirat kelak. Apakah ‘saham’ tersebut?

Rasulullah SAW bersabda:

“Apabila anak Adam (manusia) meninggal dunia, maka terputuslah semua (pahala) amal perbuatannya kecuali tiga perkara iaitu sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat, dan anak soleh yang mendoakannya.”
(Hadis Riwayat Muslim)

Berdasarkan hadis di atas, jelaslah bahawasanya ‘saham’ yang dimaksudkan pada tajuk artikel ini ialah sedekah jariah atau amal jariah. Apa itu amal jariah?

Amal jariah adalah amalan yang terus mengalir pahalanya, walaupun orang yang melakukan amalan tersebut sudah meninggal dunia. Ringkasnya, amalan tersebut terus menghasilkan pahala yang terus kepada pelakunya yang sudah meninggal itu.

Dalam riwayat lain, Rasulullah SAW bersabda:

“Sesungguhnya di antara amal kebaikan yang mendatangkan pahala setelah orang yang melakukannya meninggal dunia ialah ilmu yang disebarluaskannya, anak soleh yang ditinggalkannya, mushaf (kitab-kitab keagamaan) yang diwariskannya, masjid yang dibina, rumah yang dibina untuk penginapan orang yang sedang dalam perjalanan. sungai yang dialirkannya untuk kepentingan orang ramai, dan harta yang disedekahkannya.”
(Hadis Riwayat Ibnu Majah)

Daripada hadis tersebut, jelas terdapat beberapa jenis ‘saham’ atau amal jariah yang akan beroleh pahala secara berterusan, antaranya;

#1 – Ilmu Yang Disebarluaskan

Banyak cara yang boleh dilakukan untuk sebarkan ilmu. Selain melalui sekolah, universiti, kolej, berceramah, kursus motivasi dan lain-lain, anda juga boleh berkongsi ilmu melalui di FB, blog, twitter, instagram, you tube dan medium sosial lain.

#2 – Anak Soleh Yang Ditinggalkan

Caranya adalah mendidik anak menjadi anak soleh, iaitu anak yang sering melakukan kebaikan di dunia. Doa anak yang soleh kepada orang tuanya mustajab di sisi Allah swt.

#3 – Mushaf (Kitab-Kitab Agama) Yang Diwariskannya

Mewariskan kitab seperti kitab suci al-Quran, kitab tafsir, buku agama dan lain-lain di masjid, surau, perpustakaan awam, sekolah atau maahad untuk kegunaan orang ramai sebagai bahan bacaan, rujukan dan sebagainya.

#4 – Masjid Yang Dibina

Besar ganjaran bagi mereka yang membantu untuk membina masjid bagi kegunaan masyarakat. Sama ada dari sudut fizikal, tenaga, buah fikiran, kewangan atau apa jua pertolongan. Kesemuanya bernilai ibadah di sisi Allah.

#5 – Rumah Yang Dibina Untuk Penginapan Orang Yang Sedang Dalam Perjalanan

Membangunkan rumah penginapan, atau pondok bagi orang yang bermusafir sama ada untuk berehat sebentar, bermalam atau kegunaan lain asalkan bukan untuk bermaksiat.

#6 – Sungai Yang Dialirkannya Untuk Orang Ramai

Mengalirkan air yang bersih ke tempat orang-orang yang memerlukan atau menggali perigi. Semakin ramai orang memanfaatkannya, semakin banyak ‘sahamnya’ di akhirat nanti.

#7 – Harta Yang Disedekahkannya

Harta yang kita miliki hakikatnya terdapat hak orang lain di dalamnya. Asalkan sedekah tersebut diberikan secara ikhlas dan tidak diungkit kembali. Contoh, mewakafkan tanah untuk kawasan perkuburan.

Sedekahkan sebahagian harta juga boleh ‘membersihkan’ rezeki yang kita peroleh kerana tidak diketahui sumber asalnya dan bimbang ia daripada sumber yang syubhah.

Demikianlah beberapa jenis amal jariah yang boleh dilakukan dan kita akan beroleh ‘saham’ di akhirat nanti secara berterusan. Adapun, selain daripada jenis di atas, sebenarnya banyak lagi amal jariah yang boleh kita lakukan asalkan ia memberi kemudahan untuk orang ramai, kemaslahatan ummah, orang yang di dalam kesusahan dan sebagainya.

Justeru itu, bersamalah kita untuk merebut peluang ini bagi menambahkan amalan kita untuk dibawa pulang di ‘tempat abadi sana’ nanti. Wallahua’lam.


Kongsikan Artikel Ini

Nabi Muhammad s.a.w berpesan, “sampaikanlah dariku walau satu ayat” dan “setiap kebaikan adalah sedekah.” Apabila anda kongsikan artikel ini, ia juga adalah sebahagian dari dakwah dan sedekah. Insyallah lebih ramai yang akan mendapat manafaat.

Marina

Merupakan graduan dari UNISZA, Terengganu dalam bidang Pengajian Islam dengan hasrat menggabungkan pelbagai pengetahuan dan kemahiran yang dimiliki untuk manfaat komuniti. Menulis adalah salah satu dari minatnya dan beliau turut menghasilkan sebuah karya pertamanya yang berjudul , '' Himpunan Kisah Kaum-Kaum Binasa''.

Kempen Dakwah Digital

Boleh Sumbangkan RM50 Untuk Dakwah?

Bantu kami untuk mengerakkan platform dakwah digital ini dengan menerbitkan konten-konten Islamik yang mampu menyentuh jiwa insan lain agar berubah menjadi lebih baik.

Langgan Siri Tazkirah

Dapatkan siri informasi islamik yang ringan dan santai terus kepada emel anda setiap minggu dengan mengisi emel anda di bawah.

Ikuti Kami